Jump to content
Piranha-Fury | Alles wat je wilt weten over Piranha's
  • 0
Sign in to follow this  
Guest Memento

Goliath

Question

Guest CombiChrist

Inmiddels de ergste spinnenfobie wel wat overwonnen, vandaar dat er wat veranderingen in het bestand komen. De intentie is in te krimpen in het aantal en slechts een paar volwassen spinnen te houden samen met een aantal spiderlingen. Verdere toekomst plannen bestaan (denk ik) uit eventueel wat meer Oude Wereld spinnen zodra ik daar aan toe ben...

De beginnersspinnen gaan dus de deur uit, behalve de Brachypelma smithi. Gewoon omdat het schitterende beesten zijn. Die is gisteren verhuisd naar een 50cm terrarium, groot genoeg voor toekomstige kweekdoeleinden.

Daarnaast staat de broedstoof met onderin bij 29 graden een kleinschalige Blaptica dubia kweek (zit een albino tussen zag ik gisteren...) en bovenin bij 24 graden zitten wat spiderlingen : Heteroscodra maculata en Hysterocrates gigas die ik ook als volgroeide krengen wil houden. Beiden Afrikaans dus gerekend tot de boze spinnen / Oude Wereld spinnen. Best indrukwekkend hoe een beestje van een paar cm zijn lichaam opricht en luidt stridulerend naar je dreigt als je het deksel opent. Hetzelfde geluid als een sissende slang.

Daarnaast zitten er dus nog wat Nieuwe wereld spiderlings waarvan een deel doorverkocht zal worden (of aangeboden voor bruikleen) zodra ze volwassen zijn.

Mijn Poecilotheria regalis zie ik denk ik niet meer terug. Die zit nog steeds bij dezelfde maat in kweekleen en is daar al meermalen verpaard met beide vrouwen. Hoe meer paringen, hoe groter de kan op een cocon.

En de volgende persoon meldde zich al aan die een volwassen mannetje zocht, dus binnenkort krijgt het beestje een weekje rust waarna hij naar de volgende vrouw kan.

Daarnaast staat sinds gisteren een 80cm bak met de spin die vanaf het begin op het verlanglijstje stond, maar waar ik nog niet echt aan toe was : de Theraposa blondi, ook wel de Goliath vogelspin genoemd.

Geen idee waarom sommigen ze per s

Recommended Posts

• 0

Wat een beest zeg! :nod:

Ik vind het hele interesante dieren maar ben er als de dood voor. Helemaal als ze niet meer onder een schoenzool passen zoals deze goliath :)

• 0
Guest CombiChrist

Past best, groter dan 30cm spanwijdte worden ze niet en dan is het lichaam zelden groter dan 12-13cm :) Die op de foto is meen ik 15cm LL en dus een uitzondering...

Al zijn het nogal vreetzakken, als je ze maar genoeg blijft aanbieden kan het achterlijk de grootte van een tennisbal bereiken. Levert dus wel vlekken achter op je muur of vloerbedekking :nod:

Edited by CombiChrist

• 0

Zeker fotos van die goliath posten!

Die worden echt enorm.

Ik zie ze heel af en toe weleens op national geographic wild,

En een neef van mij had er vroeger ook 1.

iig succes met je nieuwe spin!

• 0
Guest CombiChrist

Worden flinke jongens ja, al vertekenen veel foto's zoals bovenstaande wel een beetje. In dreighouding is pootpaar I vrijwel geheel gestrekt en dan in vergelijk met een kinderhoofd lijkt het enorm. Met alle poten maximaal gestrekt heb je echter inderdaad een formaatje stoeptegel als ze volgroeid zijn.

Maar in normale rust- en loopstand van de poten is de grootte al minder indrukwekkend al is het nog steeds huge :

National Geographic zend er wel vaker beelden van uit, meermalen zijn al beelden gebruikt uit de Warner Bros "Roofdieren" serie waar je de inheemsen zo'n beest met een stokje uit hun hol ziet lokken om ze vervolgens met de hand te pakken, poten naar achteren ziet vouwen en ze zo verpakken in liaanbladeren.

Vervolgens wordt het kop-borststuk er af getrokken en zodar het vuurtje knappert, worden de poten er uit getrokken en geroosterd, het achterlijf terug verpakt en eveneens geroosterd.

Rare jongens, die inheemsen. Leven nog in het Stenen Tijdperk terwijl ze ballen van staal hebben :)

• 0
Worden flinke jongens ja, al vertekenen veel foto's zoals bovenstaande wel een beetje. In dreighouding is pootpaar I vrijwel geheel gestrekt en dan in vergelijk met een kinderhoofd lijkt het enorm. Met alle poten maximaal gestrekt heb je echter inderdaad een formaatje stoeptegel als ze volgroeid zijn.

Maar in normale rust- en loopstand van de poten is de grootte al minder indrukwekkend al is het nog steeds huge :

National Geographic zend er wel vaker beelden van uit, meermalen zijn al beelden gebruikt uit de Warner Bros "Roofdieren" serie waar je de inheemsen zo'n beest met een stokje uit hun hol ziet lokken om ze vervolgens met de hand te pakken, poten naar achteren ziet vouwen en ze zo verpakken in liaanbladeren.

Vervolgens wordt het kop-borststuk er af getrokken en zodar het vuurtje knappert, worden de poten er uit getrokken en geroosterd, het achterlijf terug verpakt en eveneens geroosterd.

Rare jongens, die inheemsen. Leven nog in het Stenen Tijdperk terwijl ze ballen van staal hebben :)

Tssss, eerst bakken?! Stelletje mietjes die indianen! Bear Grylls eet deze jongen rauw op!

Qi7b6ZxUYHs

Edited by onkiebonkie

• 0

Haha die bear met z'n onsmakelijke eet scenes.

En zo'n goliath kan je die gewoon op je handen laten lopen, of neem je dan veel risico.

Zover ik weet zijn er nog nooit mensen dood gegaan aan een vogelspinnen beet, En zijn het de kleinere spinnensoorten die dodelijk zijn voor ons.

Maar neurotoxisch is zeker geen pretje..

• 0

Wow! Wat een beest!

Ik vind zoiezo al dat je ballen hebt als je zo'n beest houdt! Kan me idd voorstellen dat het geen beginnersspin is, maar ben echt super benieuwd naar foto's. Hoe lang doen deze spinnen erover om 'volgroeid' te raken?

Ik ben zelf als de dood voor spinnen maar misschien daarom vind ik ze juist fascinerend, beetje hetzelfde als met slangen....

Kan igg niet wachten op foto's!

• 0

Facinerend, but not my cup of tea :welcome2:

P.S.

Die Bear Grills is echt een zwaar irritant ventje met ranzige scene

• 0
Facinerend, but not my cup of tea :p

P.S.

Die Bear Grills is echt een zwaar irritant ventje met ranzige scene

• 0

Not my cup of tea, maar wel indrukwekkend, damn!

Zou zo wel eens eentje willen vasthouden als ik de garantie krijg dat ze niks doen.

Als zo eentje ontsnapt, en merkt die dan plost op, moet je je toch inhouden om er je schoen niet op te zetten? :welcome2:

About Grylls, vind het toch fascinerend en leerzaam wat je allemaal ziet in zijn programma's. Als je dan weet wat hij allemaal al bereikt heeft buiten die programmas, klasse.

• 0
:p ...doe mij m'n visjes maar... :welcome2:

• 0
Guest CombiChrist

Tja eerst de kop er af hakken en dan opvreten kan iedereen :welcome2:

Ik heb ook wel eens een filmpje gezien van een vent die levende death stalkers opvrat en dat vond ik toch indrukwekkender gezien het zijn dood had moeten zijn....

Trouwens van mij mag hij een rauwe Goliath opeten hoor, zijn we gelijk van hem verlost. De brandharen zullen in dat geval namelijk zijn luchtwegen verlammen.

Het gif van een vogelspin is voor zover bekend niet dodelijk tenzij je allergisch blijft en een anafylactische shock krijgt. Maar datzelfde geld voor een bijensteek. Het zijn inderdaad juist een paar kleine spinnensoorten zoals de zwarte weduwe en Australische trechterspin die dodelijk kunnen zijn.

Neurotoxinen kunnen daarentegen wel lange termijn effecten hebben die niet helemaal bekend zijn en de schadelijk is afhankelijk van de grootte. Gezien de afmetingen van een Goliath, k

• 0

@ Combi

Dat heb je wel netjes gedaan dan dat je eerst met 'beginnersspinnen' ben begonnen. Meestal weet je wel dat dit het verstandigste is om te doen maar je bent dan eerder geneigd om een toch wat 'uitdagender' soort te nemen waar je eigenlijk nog niet aan toe bent.

Maar zo'n spin als deze Goliath lijken me toch vrij schaars of is dat niet zo?? (lees prijzig)

Edit: dat uitdagend heb ik tussen haakjes staan omdat ik zelfs een langpoot al een uitdaging vind haha

Edited by Amazon

• 0
Tja eerst de kop er af hakken en dan opvreten kan iedereen :)

Ik heb ook wel eens een filmpje gezien van een vent die levende death stalkers opvrat en dat vond ik toch indrukwekkender gezien het zijn dood had moeten zijn....

Trouwens van mij mag hij een rauwe Goliath opeten hoor, zijn we gelijk van hem verlost. De brandharen zullen in dat geval namelijk zijn luchtwegen verlammen.

Lekker belangrijk, die "brandharen". Je dacht toch niet dat ik dat serieus bedoelde of wel?

• 0
Nee, geef mij dan maan "survival man" Les Stroud, die laat zich geheel zonder crew ergens in de wildernis droppen voor een week en filmt alles vervolgens zelf. Dat programma straalt veel meer authenticiteit en rust uit. En daar hebben ze tenminste geen vooropgezet script en in sc

• 0

Whooo ff een complete muis weg :)

Is dit jouw spin?

• 0
Guest CombiChrist

Jup en de muis is niet compleet weg hoor, als ik morgenochtend thuiskom kan ik de botjes verwijderen :)

• 0
Guest CombiChrist

Zo, weer even terug ontopic als jullie het niet erg vinden ;)

De planning is weer eens iets gewijzigd. Met een vrouwtje wat in Duitsland woont gebeurt het nu eenmaal vrij regelmatig dat ik een aantal dagen niet thuis ben, dus het opkweken van de Oude Wereld spiderlingen gaat sowieso niet geheel lukken denken. Dus die gaan ook weg.

De Brachypelma smithi welke ik eerst zou houden gaat bij nader inzien toch ook weg zodat ik alle tijd en aandacht kan richten op de Goliaths.

Daarvoor terug komt namelijk een tweede Theraphosa blondi, een mannetje. Voorlopig in een 50cm bak, tot hij kweek gereed is.

En dan is mijn bestand dus drastisch gereduceerd naar slechts 3 spinnen waarvan er eentje in kweekleen is, dus technisch gezien slechts twee stuks, een kweek koppel Goliaths.

Vanaf daar wordt het natuurlijk leuk gezien deze nauwelijks op de markt aangeboden worden.

Tegen de tijd dat ik een poging ga wagen gaat dat dus in overleg met de VVN (Vogelspin Vereniging Nederland), om hun expertise en ervaring ter beschikking te hebben en de kansen op succesvol grootbrengen van nakweek te maximaliseren.

• 0

Een vrouwtje in Duitsland? Zitten we een beetje aan te pappen met de vijand Combi? ;)

Fascinerende beesten, die Goliaths! (is nog steeds niet mijn ding, maar hoe meer ik dit topic en de pics bekijk, des te meer kan ik me voorstellen dat jij er geintrigeerd door bent!)

Hoe lang doet ze eigenlijk met

• 0
Guest CombiChrist

Die muis was vanochtend toen ik thuis kwam een halve bloederige pap.... nu is er niks meer over dan een uitgedroogd vel met botten en staart. De vertering vind buiten het lichaam plaats door het eiwit afbrekende enzym in het gif, waardoor de prooi letterlijk oplost en de spin dus zijn prooi "op slurpt". Duurt dus best lang als het een complete muis betreft maar deze is dus in 24 uur vrijwel volledig verteerd en opgezogen.

Het aanbod is klein omdat ze per succesvolle kweek betrekkelijk weinig eitjes (50) leggen, en omdat het niet veel voorkomend is dat iemand een volwassen man en vrouw samen heeft op kweekbare leeftijd.

En gezien beiden van mij ook nog niet geheel volwassen zijn, is het natuurlijk maar afwachten of ik ze beiden gelijktijdig kweekgereed krijg.

Dwz een volwassen man sterft binnen anderhalf jaar na volwassen worden, in dat anderhalf jaar moet dus de vrouw volwassen zijn en bereid tot paring...

En aanpappen met de vijand... nee hoor, ik b

Edited by CombiChrist

• 0

Bedoelde eigenlijk meer hoe lang ze vooruit kan met

Edited by CombiChrist

• 0
Guest CombiChrist

Rammstein, goeie liveband ;)

De man wordt bij deze soort niet vaak opgevreten door de vrouw zo lang ze voldoende gevoed is, wel gebeurt het vaak dat de cocon wordt opgevreten door een vrouwtje wat verstoord wordt.

En een muisje per week zou voldoende moeten zijn voor normale voeding, maar als ik er nu een in zou gooien zou die evenmin de bodem lang bewandelen, Goliaths zijn nogal veelvraten.

• 0

Echte agressors dus!

Live zijn ze idd spectaculair! Was dit jaar nog nar ze wezen kijken in t gelredome, erg vet (waar Combichrist trouwens in t voorprogramma stond! ;))

(onkie thanks!)

• 0
Guest CombiChrist
Hoe embed je een youtube film eigenlijk? [youtube ]code[/youtube ] werkt niet bij mij, krijg ik een leeg vak... :S

Had ik net ge-edit voor jij het deed...

KLIK

• 0
Guest CombiChrist

Sweet, laat de naamgeving in spinnenland nu net zo'n puinhoop zijn als die in piranhaland....

De species Theraphosa blondi werd steeds vaker onderverdeeld in "echte" blondi en "Burgundy" blondi, beschouwd als twee varianten van dezelfde species.

De "echte" blondi is min of meer uit beeld verdwenen en het merendeel wat nu in de hobby is, betreft de "Burgundy".

Laat die nu eerder beschreven zijn en wel door Ausserer in 1871 als zijnde "Lasiodora spinipes" (originele beschrijving Link niet meer online)

In een aanstaande revisie van het genus Lasiodora, zal deze verhuisd worden naar het genus Theraphosa waar hij (neem ik aan) dus Theraphosa spinipes zal worden genoemd.

Tot dan een lekker schemergebied : technisch gezien is het nog steeds Lasiodora spinipes, al is de benaming Theraphosa sp. "Burgundy Goliath" beter bekend...

Sign in to follow this