Jump to content
Piranha-Fury | Alles wat je wilt weten over Piranha's
  • 0
Sign in to follow this  
Guest CombiChrist

Nieuwe beestjes...

Question

Guest CombiChrist

Het zat er natuurlijk al een tijdje aan te komen, maar een vogelspin in huis zag het vrouwtje niet zo zitten.

Dus, impulsief als ze was, dumpte ze een hamster in het gereed staande terrarium. Nou ja, bezet = bezet dus daar kon ik weinig meer tegen inbrengen.

Gelukkig werd ze snel zat van dat mormel en die ging dus naar een vriendin van haar.

Nu is het wijffie shoppen, dus een mooie gelegenheid om het terrarium opnieuw in gebruik te nemen...

Dus sinds vandaag een mannetje en (zwanger) vrouwtje Pandinus imperator, ofwel keizerschorpioenen :)

Recommended Posts

• 0

hahaha, goed bezig. :) Zo begint het meestal....

En zo gaat jullie huwelijk naar de bliksem :p (als je er ooit in bent getrapt om te gaan trouwen)

• 0

Mooie beestjes! :)

Het zat er natuurlijk al een tijdje aan te komen, maar een vogelspin in huis zag het vrouwtje niet zo zitten.

Dus, impulsief als ze was, dumpte ze een hamster in het gereed staande terrarium.

Ik had alsnog die vogelspin erin gezet en vervolgens de vrouw bedankt dat ze zo lief was om er vast voer in te doen. Wel even vermelden dat voor een volgende keer een hamster echt te groot is en een krekel meer dan voldoende is. :p

• 0

die is goed zwanger zeg maar !

• 0
Guest CombiChrist

Stevig zwanger ja, maar dat kan geloof ik 365 dagen duren ? (pfff, en die van ons zaniken over een paar maandjes...)

@desmo : trouwen ? Hmmm, eerst een smak geld betalen om er vervolgens evenveel voor kwijt te zijn om weer van ze af te komen ? No thanx :)

• 0

nice! kunnen deze nu nog (prikken) of is daar wat aan gedaan. Net als bij een rog zeg maar.

• 0

Voor al je schorpioenen vragen .. zou ik op zoek gaan naar Jeroen Kooijman ... deze meneer weet er wel wat van... :)

• 0
Guest CombiChrist

Leek me wel Frans, ik had zijn website al gevonden en zijn naam ook al op het schorpioenenforum gezien bij alle profielen...

@misterfun : ja ze hebben ook een angel, alleen vrijwel niet giftig. Valt blijkbaar te vergelijken met een flinke wespensteek.

• 0
Groeten terug van Jeroen Frans ;)

:)

• 0
Guest CombiChrist

Worden zo'n 20 cm maximaal... tja zwanger = bol onkiebonkie, met 10 tot 15 scorplings in de pens moet ze wel rond staan :)

• 0

Heb je eigenlijk plek voor de jongen ?

Of wat ga je daarmee doen ? Is dat nog een beetje verkoopbaar op marktplaats ofzo ?

• 0
Guest CombiChrist
Heb je eigenlijk plek voor de jongen ?

Of wat ga je daarmee doen ? Is dat nog een beetje verkoopbaar op marktplaats ofzo ?

Nee, ik hou ze zelf denk ik. Momenteel aan het rondkijken voor een meterbak waar ze voorlopig in moeten kunnen.

Tegen dat ze daarvoor te groot worden verkoop ik er wel een paar :)

• 0

Hoe is het gedrag van deze beestjes? Help er zelf ook ooit wel eens aan zitten te denken. Maar denk dat ze veel verstopt zitten of niet?

• 0
Guest CombiChrist

Geen idee, beetje uitproberen tot nu toe. Ik heb de 25W lamp maar eens vervangen omdat ik de bak niet warmer dan 19 graden kreeg er mee.

Nu met een 40W staat hij op 25 graden wat beter is, de vrouw begint zelfs wat heen en weer te lopen.

Het mannetje daarentegen is voornamelijk verstopt onder een stuk hout.

Maar zo nu en dan scharrelen ze toch aardig de bak door nu en dan :)

• 0

Daar ik vele schorpioenen heb mogen verzorgen... kan ik zeggen dat mijn ervaring is .. dat keizertjes toch veel verstopt zitten in en onder stenen, grotten etc. ik heb ook andere soorten gezien (weliswaar heel jong) die meer actief waren en zich goed lieten zien. Maar deze waren ook meer potentieel qua gif.

• 0
Guest CombiChrist

Inmiddels zitten de keizers in een 80cm bak, waar te zijner tijd nog 2 of 3 keizers bij gezet kunnen worden.

Vorige week een spinnenbak opgehaald en ingericht als schorpioenen bak, vijf compartimenten van 20x25x20cm voor wat kleiner blijvende soorten. De vijf bestelde exemplaren werden vanmiddag bezorgd met de post (gaat toch makkelijker dan piranhas) en dus kon ik vanmiddag, gewapend met veiligheidsbril en pincet, de nieuwe diertje in hun nieuwe verblijven zetten :

Parabuthus transvaalicus, "The South African Fattail Scorpion". Met een LD50 van 4.25 mg/kg en een hoge injectiedosis bij een steek, is dit een van de giftiger soorten. Bovendien kan hij zijn gif meer dan een meter weg spuwen wat gevaarlijk is indien het in de ogen komt (vandaar de veiligheidsbril).

Een koppeltje Mesobuthus martensii, "The Chinese Golden Scorpion". Snel, en een giftigheid van 3 tot 5 (op een schaal van 5).

Centruroides gracilis, giftigheid van 2-4.

En tot slotte een piepjonge Centruroides elegans, die met een LD50 van 1,46mg/kg tot de meest giftige species gerekend wordt.

Nu net een centimetertje of 2, dus moet nog even flink groeien :cheers:

• 0

het is een gezellig dierenclubje lijkt me :cheers:

• 0

Ik neem aan dat de verpakking wel een beetje stoot bestendig e.d. is..? Ik kan me voorstellen dat een postbode niet zit te wachten op visite van deze diertjes :cheers: verder wel cool!

• 0
Guest CombiChrist

Netjes per stuk verpakt in plastic bakjes, dicht getaped en het geheel in een dikke laag kranten en dat in een doos.

Dus ja, goed verpakt ;)

Wil je als postbode inderdaad niet helemaal weten denk ik, wat je af en toe in je handen hebt :cheers:

• 0

Erg vet, komt er hier niet in denk... :D Waar bestel je zoiets? Particulier?

• 0
Guest CombiChrist

De imperators hebben ze wel in een dierenwinkel, de rest gaat inderdaad via particulieren :wootwoot:

• 0

Vind ze op een afstandje mooi :devil:

Krijg al jeuk over mijn lichaam als ik ernaar kijk...

Maar veeel succes ermee en raak ze niet kwijt, woon ook in Groningen en hoef ze niet op mijn kamer te hebben :wootwoot:!

Edited by Flinn

• 0
Guest CombiChrist

Geen goed begin tot nu toe. De C.elegans is daags na aankomst overleden, kan gebeuren.

Maar eergisteren begon de vrouwelijke P.imperator te vervellen (dus is niet zwanger geweest) en dat ging moeizaam. Het schijnt soms 24 uur te kunnen duren, maar na ruim 48 uur was nog steeds alleen de kop naar buiten. Veel meer dan regelmatig sproeien en afwachten zat er helaas niet op, maar ondanks dat heeft ze het niet gered.

Eind van de ochtend zat er geen leven meer in.

Het lijkt er op dat de chelae (klauwen) niet los wilden komen, de rest kon ik er zo van af peuteren. Maar de chelae bleven vast zitten en kreeg ik er ook niet uit. Gezien deze al aan het begin van het vervellingsproces moeten loskomen, heeft dit waarschijnlijk te veel energie gekost.

Nou ja, hoort erbij en kan gebeuren zal ik maar denken....

• 0

Jammer, heb je daar ook foto's van? Ga je nu nieuwe halen?

• 0
Guest CombiChrist

Mijn camera is nogal van kwaliteit 0,0.

Maar wel een stukje film gemaakt. Het omhoogstaande deel net achter de kop (bruine schijfje bij de op een na achterste poot) is de carapace, die normaal plat ligt. Bij het vervellen gaat deze omhoog staan en schuift de schorpioen zichzelf uit zijn oude pantser. Alles wat er vanonder uit steekt, is dan ook het nieuwe (nog niet uitgeharde) pantser.

Dit was de eerste avond, vanochtend was het nog niks verder gekomen.

<object width="480" height="385"><param name="movie" value="

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>

Nieuwe halen... tja waarschijnlijk binnenkort wel. Of het weer imperators worden of een andere samen te houden soort zoals spinifers zijn weet ik nog niet.

Edit : volgende week komen er sowieso al twee bij, een koppelthe Uroplectes olivaceus.

Edited by CombiChrist

• 0
:rockon:

• 0

verslavend eh :D heb ook parabuthus gehad... leuke diertjes!

kijk wel uit met schuifruitjes... want geloof me... ze kruipen overal tussendoor!

de meeste schorps zijn nachtactief... je kan desnoods hun dag/nacht ritme omdraaien :rockon: of 's avonds met een blacklight, dan geven veel soorten licht!

mvg,

Rik

• 0
Guest CombiChrist

Onder UV lichten verharde specimen inderdaad op, door de riboflavinen in de middelste huidlagen.

De imperators zaten in een 80cm bak met schuifruitjes welke ik afgedicht heb met een viltstrip, daar konden ze dus niet tussendoor. De rest (de giftiger soorten dus) zitten in bakjes met valdeurtjes en daar kunnen ze dus sowieso niet door heen.

Maar goed, momenteel dus het mannetje imperator ook in een 20cm bakje, maar eens over denken of ik die met wat soortgenoten terugzet in de 80cm of dat ik die reserveer voor een groepje H.spinifers...

Sign in to follow this