Jump to content
Piranha-Fury | Alles wat je wilt weten over Piranha's
Skogsvandraren

De grote verhuizing

Recommended Posts

Na een paar maanden aanzien hoe de onrust en ruzie in mijn aquarium toenam heb ik toch besloten te investeren in een nieuw aquarium, ik zit in een verhuizing en ik zag er al tegen op om mijn oude aquarium te verhuizen(die inmiddels ook niet meer heel mooi is).
dus mijn vissen mogen van hun 120x40x50 (lengte-diepte-hoogte) naar een mooie 200x50x60.

Ik heb aleen nog nooit mijn vissen verplaatst en de laatste piranha die ik probeerde te vangen zwom zichzelf dood tegen het raam....
Iemand tips hoe ik mijn vissen zo ontspannen mogelijk kan overplaatsen?
Belangrijker nog, hoe pak ik dit aan? Helaas heb ik geen tijd om het aquarium echt in te draaien want zodra mijn nieuwe huis geplaatst is(1100x400 chalet)  moet ik van de gemeente binnen 2 dagen mijn huidige chalet afvoeren dus dan moeten de vissen verplaatst zijn.
Mijn initiele idee is om alle nieuwe inrichting even te koken en dan het nieuwe aquarium te vullen met water uit mijn oude aquarium, zelfde pomp komt er bij die doet 2000l per uur volgens de doos.

Hoe doe ik dit zonder mijn vissen te beschadigen?

6x piranha
1x grote pleco
1x senegal bichir
2x blauwe spat
5x grote botia
5x zebra cichlide
2x kili

Dexter    13

Het probleem van het vangen zit hem bij de piranha's vermoed ik. Mijn ervaring is dat je er goed aan doet het waterpeil te laten zakken zodat het vangen makkelijker gaat. Haal vantevoren alle objecten (hout etc) die het vangen kunnen bemoeilijken uit je bak.

Vang de vissen met een snelle beweging en plaats ze in een ruime ton met aquarium water. Misschien is zes afzonderlijke emmers met deksel wel het beste om verdere beschadeging van de vissen te voorkomen.

Gebruik al het water van je oude bak voor je nieuwe bak en vul het gedeeltelijk aan met vers water. Doe dit niet in 1x helemaal aanvullen om de waterwaarden niet teveel te laten schommelen. De overige vissen zou je ook in emmers of een ton kunnen verplaatsen.

Zelf heb ik dit op deze manier vaak genoeg gedaan, met steeds een goede afloop.

PYGO    6

Wat Dexter zegt....  :thumbup:

het eerste probleem is al gevonden xD ik heb een paar zeer gestreste piranhas en de flarden van wat eens een net was

Probeer ze in een emmer te laten zwemmen, daar hebben ze bijna geen stress van. Moet natuurlijk wel lukken met je bak. Suc6

wiv89    2

Probeer ze in een emmer te laten zwemmen, daar hebben ze bijna geen stress van. Moet natuurlijk wel lukken met je bak. Suc6

Inderdaad waterpeil laten zaken en dan met emmer er uit scheppen. Aantal weken geleden zo ook de Rhombeus van 33cm verhuisd. Wat ik heb gedaan een cementbak bij gamma gehaald gevuld met water en daar filter/pomp ingezet. Piranha uitgevangen met een emmer en daar in over gezet, Vervolgens rustig de helft van het water uit de 120Cm bak gehaald, toen kon de bak verschoven worden en het restwater in het nieuwe aquarium gepompt worden. Daarna met twee man rustig de vis vanuit de cementbak weer het nieuwe aqarium in laten glijden. Mijn ervaring met Piranhas is toch wel dat met netjes het lijkt alsof ze veel wilder worden/gestrest. (daarnaast gaat het je wat netjes kosten)

Het is gelukt alleen ik ben wel wat vis verloren, mijn piranhas werden heel agressief in hun nieuwe huisje en hebben de bichir zijn kop gekraakt als een notenkraker