• 0
Sign in to follow this  
Followers 0
kevinv

Aquarium ziektekiem en bacterievrij krijgen

Question

Nadat ik met een ziekte te kampen heb gehad is vandaag mijn laatste red overleden.

Zelfs meerdere antibiotica kuren brachten geen beterschap.

Is er iemand die mij kan vertellen hoe ik nu het best mijn aquarium en bijhorende filterpompen kan vrijmaken van ziektekiemen en of bacterien ?

Binnen een paar maand wil ik de bak en potfilters terug opstarten met een totaal ander visbestand.

Alvast bedankt.  

0

2 answers to this question

• 0

De vraag is natuurlijk wat de ziekte heeft veroorzaakt. Antibiotica (wat heb je gebruikt trouwens?) kan goed helpen, maar als de oorzaak niet wordt weggenomen lost het niet veel op.

Bak goed schoonmaken. Het filtermedium volledig vervangen en langzaam de boel weer opstarten. Persoonlijk zou ik de bak 4 weken laten indraaien en dan een paar guppen toevoegen om te kijken hoe het gaat. Als dit een tijdje goed gaat kun je het gewenste visbestand gaan toevoegen.

0

• 0

heb 2 kuren bactopur toegepast en toen dat niet werkte werd mij door mijn vaste aquariumzaak aangeraden om flagyl 500 te gaan halen in de apotheek.

flagyl 500 is antibiotica voor mensen die blijkbaar ook als ultiem redmiddel word toegepast indien niets anders werkt .

ik had er nog nooit van gehoord maar zelfs de uitbater van de apotheek wist dat dit soms gebruikt word in aquariums.

heb hier ook 2 kuren van toegepast maar niets .

heb na elke kuur de 50 procentwissels doorgevoerd en deed standaard elke week waterverversingen en aan bodemzuigen.

mijn waterwaardes bleken telkens redelijk in orde alleen de kh in het kraanwater ligt hier redelijk hoog.

men denkt dat het vis tbc was daar er niets van antibiotica werkte.

ondertussen heb ik heel mijn tank en filters al leeggehaald .

men heeft mij aangeraden om daarna de bak terug te vullen en mijn filters zonder medium terug te laten draaien en chlooramine toe te voegen  om zo alle bestaande bacterieen zeker weg te krijgen.

na 2 weken moet ik mijn bak terug volledig leegmaken en volledig uitspoelen.

ik ga het verder even rustig bekijken want ik ben ook van plan om over te schakelen op een bioloog ipv. mijn 2 jbl 1801 potfilters.( denk dat het op gebied van waterkwaliteit ed. ook een pak scheelt tov. potfilters)

ik ben momenteel overal offertes aan het opvragen voor eentje van 150x50x50

wil deze keer ook langer wachten na de opstart om vissen toe te voegen . (8 a 10 weken ongeveer)

vorige keer had ik 6 weken gewacht na opstart om vis toe te voegen en toch kreeg ik nog een nitrietpiek.

0

Sign in to follow this  
Followers 0