Sign in to follow this  
Followers 0
kevinv

zieke piranha

12 posts in this topic

sinds vandaag heeft 1 van mijn 9 reds een opzwollen oog dat er precies uitpuilt .

er zit een hele dikke witte rand rond.

iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe ik dit kan genezen ?

volgens mij heeft hij ook een wondje naast zijn oog maar kan het moeilijk zien omdat hij continue met het slechte oog tegen de wand hangt.

0

het is duidelijk popoog.

eb al bactopur toegevoegd .

daar het product blijkbaar al de goeie bacterien in mijn filters vernietigd heb ik 1 van mijn 2 potfilters nu aangesloten op een vat om deze bacterien toch levend te houden en na de kuur de 2 de potfilter terug sneller op te starten

0

hopen dat het snel geneest,heb er niet veel ervaring mee dus kan je helaas niet helpen

0

enige wat ik eigenlijk nog moet weten of ik na de 50 procent waterverversing op dag 3 eerst moet filteren over kool of na de 50 procent waterwissel.

het antwoord op de bijsluiter is ni echt duidelijk .

iemand ervaring met dit product?

dien ik het filtermateriaal dat in de filter zit die nog steeds op het aquarium draait allemaal te vernieuwen ?

Edited by kevinv
0

heb eerst het water 50 procent ververst . kool in de ene filter gestoken en dan de filter die ik apart had laten draaien op een ton terug in de bak gestoken.

het oog is nog geen 100 procent genezen maar de zwelling is al wel gedeeltelijk weg .

ik vind wel dat hij redelijk veel tegen de bodem blijft hangen en zwaar ademt.

heb vandaag die esha ook gaan halen.

vandaag gaat hij nog in de bak.

blijkbaar vernietigd dit de bacterien niet stond op de bijsluiter.

wel eerst de kool terug verwijderen natuurlijk.

0

Wat zijn je waardes?,hoe lang draaid je bak?,wat is je formaat bak? ,dit zijn meestal kenmerken van slechte waterwaardes ammoniak en nitriet...

Dan zou behandelen wijzig zin hebben!!

Ps: ook esha dood goede bacteriën , ookal zou dit niet het geval zijn denk ik dat het ook niet super voor de vis is, zeker niet als hij all niet helemaal gezond is

Edited by payara803
0

bak draait al anderhalf jaar met de 2 grootste jbl potfilters met genoeg siporax erin

170*70*70 ( 830 l )

waardes zijn ok en doe elke week een waterwissel tussen de 40 a 50 procent.

de andere 8 reds mankeren niets en ademen en zwemmen normaal en er zitten nog een stuk of 50 kardinalen en zwarte neons in. deze mankeren ook totaal niets.

ik test al sinds een week dagelijks op amonium nitriet en nitraat ( omdat ik mijn 2 de potfilter op een vat had aangesloten om deze bacterien levend te houden) en heb afgelopen week 2 keer 50 procent waterwissel doorgevoerd( 1 vlak voor toevoeging van medicatie en de 2de na de 3de dag) 

de zwelling aan het oog is ondertussen al 50 procent geminderd alleen het ademen baart me nog wat zorgen

Edited by kevinv
0

Beter dat het beter gaat , zou veel water blijven verversen... En ook had ik hem wel appart gezet, all zou ik dat nu niet meer doen....

Heb je mischien vissen toegevoegt die iets bij hebben gehad

Bv: voervissen deze kunnen best veel bij hebben, heb all wel is stip en huidworm gehad...

Zou ook altijd allebij de pompen op je bak draaiend houden..

Want bij de meeste ziektes zit het ook in je filters...

0

sinds ik gisteren de esha heb toegevoegd draaien beide filters gewoon op mijn bak.

heb ergens gelezen dat esha geen nitrificerende bacterien zou doden.in de filters.

ik blijf toch beducht om een nitrietpiek mee te maken dus ik blijf dagelijks testen.

is de eerste keer dat ik met medicatie werk dus weet niet aan wat ik me kan verwachten ivm bacteriesterfte

de kardinalen en zwarte neons zitten er al ongeveer een maand of 2 in en levend voer krijgen mijn reds niet.

overmorgen op dag 4 van de esha kuur verwissel ik weer 50 procent water en ga ik terug kool aan 1 van mijn filters toevoegen.

er begint nu ook al terug wat leven in de red te zitten . hij hangt nu niet meer continue op dezelfde plaats tegen de bodem onder een anubia maar met regelmaat zie je hem terug door de bak zwemmen.

als ze schrikken durft het wel eens gebeuren dat ze met een klap tegen de wand of tegen de verwarmingselementen klappen. volgens mij heeft hij zo de wonde opgelopen en is dit op de 1 of andere manier ontstoken geraakt. 

0

Esha bevat ingrediënten die wel degelijk goeden bacteriën slopen, er zit namelijk ook antibiotica in, kan je niet precies de benamingen geven, maar zitten meerdere stoffen in die niet goed zijn voor je vissen en bacteriën en deze zullen zeker wel bacteriën doden...

De huidworm is niet lang geleden en dacht laat ik is ook eens esha proberen , ik las dat ze het ook welis tegen beschimmelde eieren bij kwekers gebruikte.... toen heb ik wel eerst gekeken wat de bestands delen waren en er zitten zowiezo 2 ingrediënten in die ook in specifieke medicijnen worden gebruikt om gericht te behandelen, en als ik het goed heb nog een paar kleine dingen....tis een breedband werking... Het werkte bij mij niet... ik denk dat het een goed middel tegen schimmels is( maar hier heb je betere medicijnen voor om gericht te behandelen, die ook beter zijn voor je vissen)en tegen stip werkt esha ook prima

0

alhoewel het gezwollen oog zo goed als verdwenen was en de red terug normaal voeding tot zich nam hield hij zich nog steeds volledig afgezonderd van de rest .

gisteren hebben de andere reds hem dus fatale verwondingen bezorgd.

de achtervin en een klein gedeelte voor de achtervin waren afgebeten.

toen ik thuis kwam van mijn werk dreef hij ondersteboven in de bak.

misschien dat de red toch nog geen 100 procent genezen was of nog steeds verzwakt was.

op 20 maand tijd is dit dus de 3de red die door zijn tankgenoten naar het hiernamaals werd geholpen.

nu begin ik er toch stilletjes over te denken om de bak te gaan gebruiken voor een solitaire piranha soort ( ineens eentje van een cm of 30) ipv de reds

Edited by kevinv
0

Sign in to follow this  
Followers 0