Sign in to follow this  
Followers 0
Skogsvandraren

Piranhas en andere vissen?

11 posts in this topic

Ik heb een gezelschapsaquarium dat al anderhalf jaar goed loopt, zonder een enkele aanval op levende vis behalve een intern conflict tussen mijn Reds waar een zijn halve kop kwijt was en die was verzwakt door verbrandingen van de verwarming. 
een van de eerste dingen die ik hier merkte was verbazing dat ik meerdere soorten vis hield en het werd mij afgeraden om weer nieuwe vis erbij te doen.
toch is mijn ervaring dat dit prima gaat.

Ik maak deze topic niet om een betweter te zijn ofzo, ben gewoon benieuwd naar andermans ervaringen en of er voor mij en anderen iets te leren valt uit deze ervaringen.

ik heb een vrij zwaar beplante bak van 120x60x40 (upgrade onderweg ivm groei van de vissen) van 24 graden en een PH van rond de 7 verdere waarden weet ik zo snel niet. 
de helft is fel verlicht en met drijfplanten maak ik een geleidelijke schermer in de andere helft, ook heb ik veel stenen grotten en laag maar kronkelend hout.

Ik heb hierin normaal gesproken 6 reds met een wisselende school andere vis(soms ruil ik vissen met kenissen) 

1x ca 30cm pleco

4x 3-5 cm kersenbuik

2x rode acara(koppel) 1x 5cm 1x 7cm

2x zeilkarper ca 4-5cm

wisselend aantal guppies

2x blauwe spat 15cm

2x kilivis 5cm

ik heb tot nu eigenlijk nooit een vis verloren aan de piranhas en persoonlijk vermoed ik dat dit komt door hun dieet, van jong af aan leven ze uitsluitend op zelfgemaakte pellets en voorgekookte zeevruchten, en mijn theorie is dat ze hierdoor vis niet echt als voedsel zien en aangezien alle andere vissen hun eigen verstopplaatsen hebben iriteren ze elkaar ook nauwelijks, aleen tijdens paartijd kunnen de Acara wel eens vervelend zijn.

0

bij onze school reds zitten er vanaf het begin 3 pantsermeervallen bij . deze zijn nog steeds ongeschonden.

om de zoveel maanden los ik eens een school (50 stuks) kardinalen in de bak om wat  meer kleur en beweging te zien .

af en toe verdwijnen er wel eens maar als er nog maar een klein groepje overschiet ga ik er gewoon terug nieuwe halen .

0

pantsers doen het zowiezo wel goed met reds volgens mij, zowiezo heb ik goede ervaringen met alles wat op de bodem blijft, mijn botias die ik vergat te noemen doen het ook al anderhalf jaar goed zonder verliezen, aleen guppen en tetras verdwenen altijd snel maar dat zal mijn bichir wel zijn geweest(RIP) die was altijd op jacht in de drijfplanten

0

Pantsermeervallen deden het bij mij ook redelijk. Had er 2 en die hielden het een jaartje uit zo ongeveer, toen werden ze opgegeten. 

Enkele gestreepte danio's hielden het ook een tijdje uit, maar zijn uiteindelijk ook op mysterieuze wijze verdwenen :huh:

0

Ik had bij mijn rhom 3 grondels zitten, die waren zo frank dat ze zelfs het eten uit de bek van mn rhom kwamen halen. Tot ik mn kienhout eruit had gelegd, dit was blijkbaar dé schuilplaats... De dag erna lagen er nog 2 hoofdjes in mn aquarium.

kijk eens vanaf 0:30 

Edited by seppeV
0

Mooie grondels zeg. Welke soort is dat? Maar zie ik het nu goed, of heeft je vis een waas op zijn ogen?

0

Ik heb de rhom vorig jaar overgekocht van Jouke (ondertussen heb ik hem zelf al niet meer), er zat idd een beetje een waas over de ogen maar die lijkt op het filmpje veel extremer. Het soort grondels weet ik ook niet, ik heb ze gewoon uit het kanaal gevangen en na 2 weken bacteriecuur bij mijn rhom gedaan. als iemand er wilt, ik ga binnenkort terug vissen en ze zijn helemaal gratis ;)

0

heb weinig verstand van grondels, tenzij de schele pos een grondel is(lijkt wel zo) weet ik niks van de soort, hoe snel zijn mijn vissen onder 5 cm weg? zijn het echte rovers? verwacht van wel maar hey weten is beter

0

vandaag hebben mijn reds 1 van mijn 3 pantsers verorberd.

het is 1 jaar en 3 maand goed gegaan en vandaag is daar dus een eind an gekomen.

met bijvissen gaat het dus blijkbaar inderdaad vroeg of laat mis 

0

Sign in to follow this  
Followers 0