Jump to content
Piranha-Fury | Alles wat je wilt weten over Piranha's
Sign in to follow this  
Skogsvandraren

Garnalen kweken als levend voer?

Recommended Posts

Ik heb het gelezen dat je vuurgarnalen erg effectief kan kweken dus ik kwam op het idee ze als levend voer te gaan gebruiken, ik heb aleen geen ervaring hiermee en ik ben vrij nieuw in de cichliden wereld.

Ik heb een koppel rode Acara en ze zijn duidelijk gezonder en gelukkiger als ze op levende dingen kunnen jagen, maar het levend voer in de dierenwinkel hier is erg duur, krijg je zon klein zakje met een paar bloedwormpjes voor 3,50 waarvan ze mischien een halve dag eten hebben.... verder hebben ze aleen maar artemia voor dezelfde prijs, 

Nu kan ik 10-20 garnaaltjes kopen voor een mooi rond prijsje maar is dit enigzins te kweken in een bakje van 5 liter? en hoe snel gaan ze zig vermenigvuldigen? specifieker, ga ik omkomen in die beesten, of word het niks...  
en groeien ze een beetje snel? ik hoop af en toe een flinke lading in mijn aquarium te dumpen zodat mijn vissenbestand er aan kan knabbelen en ze tegelijk de miniscule voedselresten in de bak wat opruimen voor ze allemaal in snacks veranderen.

midas    16

Vuurgarnalen zijn opzich vrij gemakkelijk te kweken. Je hebt alleen wel een bakje nodig van toch wel een liter of 20 minimaal. Niet omdat het zo'n drukke zwemmers zijn, maar om de waterwaarden redelijk stabiel te kunnen houden. Daar zijn ze namelijk erg gevoelig voor.

Het kweken gaat ook niet zo snel dat je er echt in om zal komen. Als je er eenmaal een stel hebt en de bak draait goed, zal het sneller gaan.

Het kan zomaar gebeuren dat je de eerste paar maanden nog geen jongen hebt en zelfs het aantal terugloopt. 

Over het algemeen is het toch wel goed te doen en kun je kweken om af en toe een garnaaltje te voeren. 

seppeV    0

Als je soms in Antwerpen komt mag je er van mij gerust een 10-20 komen opphalen... Mijn vriendin heeft een 30 literbakje en is begonnen met 10, na 3 maanden zaten er al een stuk of 100 in. Lijken mee ook sterke garnalen aangezien het water heel weinig word ververst

ik woon meer richting eemshaven in groningen NL xD oftewel verder noord kan je niet voor je een andere taal moet spreken, hmm ik heb een zeer krap budget en aleen een kleine vissenkom en zon plastic terrarium bakje waar ik als kind salamanders in deed uit de sloot, hooguit 5 liter beide, zal ik mischien even creatief moeten zijn een verwarming heb ik nog over al is dat een 150l element(zou geen probleem moeten zijn lijkt mij termostaat werkt) en zon opgesplitst luchtpompje voor kleine vijvers, dus beetje geimproviseerd allemaal, een klein binnenfilter heb ik ook nog wel liggen uit mijn oude 30 liter die helaas een keer is stuk gevallen bij het verhuizen. kan iemand zo op een idee komen voor een goedkoop alternatief? goedkoop alsin <25,00 
ik heb een bak vol hongerlappen dus ik hoop op langere termijn regelmatig een lekkere snack te hebben voor mijn vissen, ik weet aleen niet of ik beter een klein aantal wekelijks kan voeren of gewoon maandelijks de helft erin kieperen. zal afhangen van hoe goed ze kweken denk ik. bedankt voor de informatie tot nu toe alvast

midas    16

Op zich hebben de vuurgarnalen niet veel nodig, beetje voer, beetje mos en een temperatuur tussen de 15-25 graden en het komt meestal wel goed. 

Je zou kunnen werken met een sponsfiltertje, deze kosten maar een euro of 5 en zijn energiezuinig. 

Als je woning niet te koud wordt is het een optie om de verwarming weg te laten. Misschien op marktplaats even kijken voor een 60cm bakje, zo nu en dan gratis af te halen. 

Garnalen zijn leuke opruimers

Denk dat je cichliden wel meer zullen eten dan je kweken kunt

Gemiddeld verdubbeld een kolonie zich in 6mnd

Zijn wel nitriet gevoelig en daarom een goede peilstok voor je aqua waterwaarden

Mini japonicas kweken het hardst naar mijn wetem

Pas op met kruizen van sorten, sommigen crossbreeden en produceren dan onvruchtbaar nageslacht

Al met al een leuke hobby die kleine poetsers

Sign in to follow this