Jump to content
Piranha-Fury | Alles wat je wilt weten over Piranha's
Sign in to follow this  
dutch

350x100x70 2450L roodbuik bak.

Recommended Posts

dutch    0

Heeydaar, een flinke tijd geleden ben ik begonnen met 8 roodbuik piranha's, heb er lang plezier van gehad, waarna ik toch overstapte op andere vissen.

Nu is de tijd en de ruimte aangebroken om het groter aan te pakken, en vind toch piranha's wel 1 van de leukste vissoorten, zodoende wil ik mijn 350 bak als roodbuik aquarium gebruiken.

Ik heb er op het moment in een 250x70x70 bak 19 stuks, 15 tussen de 10 en 14cm, en 4 van 25 cm.

Nu vraag ik me dus af hoeveel ik er straks in me 350 bak kan houden.

En is 19 stuks in een 250x70x70 aquarium teveel?

Was hem weer.. tjeuss

post-15936-0-56582900-1450202625_thumb.jpg

post-15936-0-77719900-1450202670_thumb.jpg

Amazon    42

mooi formaat!

19 stuks in dat formaat bak is prima hoor, dan heb je het over 64,5 liter per vis netto, bruto min je zand, hout en planten kom je dan uit op 60 liter per vis wat een goed uitgangspunt is. 

Erg vet zo'n grote groep!! 

In de grote bak kun je theoretisch 40-45 exemplaren houden. Ik zou het zelf houden bij een stuk of 30 vissen, heb je evengoed een dikke school maar wordt het niet overcrowded als de vissen volwassen zijn. 

Let er wel op dat je giga filtering nodig hebt. 

dutch    0

Heey thankss, ja ik weet maar al te goed dat het hele slordige eters zijn en zodoende een filter met veel overcapaciteit nodig hebben.

Bij het aquarium zitten 2 biologen, die onderling verbonden zijn, het bioloog is 750L, dit samen met een redelijke pot of zandwervelbed filter moet voldoende zijn.

Uiteindelijk wil ik al mijn aquariums op een automatisch systeem zetten.

Bij de 9 baks stelling zat al zo,n systeem, en de 350 bak heeft altijd met een profilux gedraait, en die wil ik er dus ook weer in hebben, en dan kijken of ik die kan doorlinken naar me 2 andere 250 bakken. even sparen dus...

Was hem weer..tjeuss

dutch    0

Meervallen heb ik echter eerder gehad, vind het enorme eters en mijn planten zullen me het niet in dank afnemen :p

Sharkystuff    19

Mooie maten bakken!

Laat die foto's maar regelmatig komen!

midas    16

Sow, gigantische bak gaat dat worden!

Enig idee over wat de energiekosten gaan zijn hier voor?

dutch    0

De energy kosten zou ik niet weten... wel wat ben ik bang, de 2 250x70x70 bakken draaien allebij op led, maar ik merk dat mijn planten het duidelijk niet voldoende vinden.

Ik heb voor de 350 bak al een schakelbord gemaakt met 6 vsa's, zowiezo dus 6 tl's voor een goeie plantengroei.

Nu wil ik me profilux wel volop gebruiken, zoals ook de bliksem stand etc.. alleen begrijp hiervoor led te moeten gebruiken?

Zal dus in de 350 bak een combinatie van led en tl worden.

De gehele schuur heeft een vloer verwarming, die de schuur tot zo,n ruime 23 graden verwarmt, ook zit ik met mijn schuur tussen 2 restaurant keukens, die muren geven ook tot snachts nog veel warmte af, dat zal dus ook (hopelijk) meevallen.

Ook zat er bij de 350 bak een isolatie mat voor de achterkant...weer tegen warmte verlies. + zoals.op de foto te zien is liggen mijn 2 biologen op de verwarmde vloer.. ook weer een +punt.

Ik draai er niet omheen dat het meer zal zijn dan een huis tuin en keuken aquariaan, maar ik heb het ervoor over.

Wat een lap.. was hem weer, tjeuss

Jeff1986    16

Wat voor led heb je? Want er draaien genoeg bakken op led met planten er in wat gewoon goed gaat hoor.

Deze bijvoorbeeld.

post-12979-0-91293800-1450287186_thumb.jpg

Amazon    42

idd als je de goeie wattage leds hebt met roodtonen om je plantengroei te stimuleren dan komt het echt wel goed. Probleem is wel met diepe bakken dat je minimaal 2 a 3 balken achter elkaar geplaatst nodig hebt om de boel voldoende te verlichten. 

balken van jmb zijn ook aan te sturen met profilux, erg goede verlichting

http://www.aquariumproduct.nl/c-3255290/jmb-aqua-led-community-wit-rood/

dutch    0

Erg handig, iemand die ervaring heeft met een profilux.. ik ben er zelf helemaal nieuw mee..

Die leds spreken me erg aan, ik heb ze bij ledstripkoning.nl gehaalt, 2 warm witte en 2 helder witte van allemaal een meter. 1 lange witte en 1 lange gele in principe, zou dit te weinig zijn? Of zijn de ledjes gewoon crap.

Zijn er ook simpelere versies van de 3.1N of 3.1A, waarbij je wel met een automatisch waterververs systeem kan werken? Of zijn dat alleen de duurste modellen.

Ik werk zelf met 3 aquariums, de 9 baks stelling staat hier los van, maar heb dus geen systeem nodig voor 32 verschillende lampen :p

Was hem weer.. tjeuss

Edited by dutch

Amazon    42

Voor zover ik weet kan het alleen met de duurdere modellen,

maar ik ga het ff uitzoeken.

Verkoop de profilux zelf ook, dingen kunnen zo ongelooflijk veel.

Eigenlijk zijn die leds gewoon crap.

Leds van jmb zijn hoogwaardig en afgestemd per

Biotoop, wel wat duurder maar kwalitatief en kwa garantie echt top.

dutch    0

Denk dan toch dat ik in 2016 ga overstappen op jou aanrader. Heb niet super veel planten in me 250 bak, maar wil wel dat ze het daadwerkelijk doen.

Ik zat al op de site te kijken inderdaad.

Maar veel modellen zijn ook op zeewater gebaseerd.

Amazon    42

Klopt je hebt allerlei soorten, 

De amazon en community zijn het meest geschikt voor zoetwater. zelf vind ik de community het mooist omdat dit iets feller licht is, en leverbaar met rood of blauwe tonen zodat je plantjes het erg goed gaan doen. Balken zijn ook koppelbaar en aan te sturen met optionele controller voor zonopkomts en ondergang. 

Als je tzt een passende verlichtingssetup voor je bak wil hebben dan pm je me maar

Jeff1986    16

Het is ook bijna gratis. Tel het allemaal even bij elkaar op wat je nodig heb plus de profilux...

dutch    0

Ja jeff, ik heb nergens gezegt dat het goedkoop wordt.., maar ben nog jong en wil deze hobby nog lang houden, dus vind het de investering waard.

Amazon    42

het is idd niet goedkoop, maar goede kwaliteit spullen zorgen ook voor een stukje gemak en duurzaamheid.

Sign in to follow this