Sign in to follow this  
Followers 0
Ralf

Channa pulchra met staart probleem

14 posts in this topic

Mijn channa pulchra man heeft sinds een tijdje wat last van zijn staart en rugvin. Er zitten bij de 2 channa s nog 3 diamantgoeramis , zouden deze de channa in zijn staart kunnen bijten ? De andere channa die er nog bij zit (vrouwke) heeft hier totaal geen last van.

post-4766-0-49855400-1449589941_thumb.jpg

post-4766-0-58285700-1449589949_thumb.jpg

post-4766-0-33948100-1449589956_thumb.jpg

0

Hoi Ralf,

het is (ondanks de goede foto's) nog moeilijk om te zien wat er precies aan de hand is. Ik zie op de tweede foto een aantal stipjes op de staartvin, ik neem aan dat je die bedoeld? Ik zou niet durven zeggen of het bijtafdrukken van de gourami's zijn. Zie je de gourami's de channa wel eens op- of wegjagen? Dat de gourami's de oorzaak zijn lijkt me onwaarschijnlijk omdat je zelf al aangeeft dat de andere channa geen plekjes heeft. 

Hoe lang heeft de channa dit al en hoe lang heb je ze al? Zijn de vissen door quarantaine gegaan voordat ze bij jou in de bak kwamen? Ik zou voorlopig niet in paniek raken. Channa's zijn erg sterke vissen. Houd het wel goed in de gaten zodat je, mocht het zich uitbreiden, er snel bij bent. Tot die tijd kan het geen kwaad de bak / het filter goed schoon te houden en wat extra water te verversen, zodat de waterkwaliteit optimaal is (niet te veel afwijken van je normale ritme!). Zo vergroot je de kans op een snelle genezing en verklein je de kans op verdere verspreiding (van een eventuele ziekte). 

Groet Koen

0

Heb de channas nu een 3 maanden, dat de ene die witte pluisjes heeft is nog maar 1.5 week zoiets. Kan er misschien eens wat zout bij doen ? Hij gaat ook regelmatig over zijn zij door het zand, daar heeft ie dus ook wel ergens wat irritatie.

0

Hebben de stippen zich ontwikkeld in de afgelopen 1.5 week of is het hetzelfde (of minder)? 

0

is hetzelfde gebleven, Heb vorige week al wel een kuur gegeven met esha2000 en nadien was hij wel terug wat levendiger en eet hij terug beter maar de pluisjes of puntjes op de staart zijn er nog.

0

Ik zou voorlopig even afwachten hoe het zich ontwikkeld. Het is mogelijk dat het al aan het genezen is (mogelijk naar aanleiding van de kuur). Je loopt het risico dat nu nog met iets kuren meer kwaad dan goed doet. Eerlijk gezegd zou ik zo een twee drie ook niet weten wat het precies is en hoe je het zou moeten behandelen. Misschien dat iemand anders hier mee kan denken. 

Schoon water, goed voeren en de vissen nauwlettend in de gaten houden is hetgeen wat ik zou doen. Ik heb ondervonden dat het documenteren van observaties / waterwaarden erg prettig is om het verloop van de problemen (later) goed te kunnen nagaan. Dat kan eventueel ook hier in dit topic zodat wij er allemaal van kunnen leren  :thumbup:

0

tja lastig te zeggen. 

Kan zijn dat 1 exemplaar dominant is tov de ander en wat finnipt? Of het is een schimmel maar doen moet het wel snel wegtrekken na een Esha kuur en goede waterwissels, het is wel zo dat de waterwaarden in verslagvorm opgeslagen moeten worden voor een goed beeld over een lange periode. dat heb ik zelf ook met mijn rhommetje gedaan. Echt een goed idee en kun je vaak snel zien of er wat mis is en waardoor dat komt. 

0

ondertussen is het toch weer een stuk beter, eet weer goed en is terug levendig.

0

goed nieuws  :thumbup:

0

De vis heeft blijkbaar een terugval gehad, ben nu bijna klaar met een kuur sera costapur F zoals ze mij in de aquariazaak hadden aangeraden. Hij heeft het nu veel erger dan voorheen. ook zijn nu zijn zijvinnen aangetast. De vis eet nog zeer goed maar hangt de ganse dag boven tegen de waterlijn. Het lijkt er nu ook op als zijn zwemblaas niet meer werkt, als hij naar onder zwemt blijft de achterkant van de vis telkens naar boven hangen en je ziet ook dat hij niet normaal zwemt. De vrouwelijke pulchra , rietslang, ancistrus en pleco hebben echter nergens last van.

0

Heb er ook nog een filmpje van gemaakt

0

Balen man! Als je de vis zo ziet zwemmen ziet het er niet goed uit. Ik lees bij de beschrijving van het medicijn dat het licht tijdens de behandeling uit moet? Ook zou ik voor de channa een aantal stukken kienhout, kurk of (net) planten net onder het wateroppervlak in de bak plaatsen zodat de vis daar rust kan vinden. 

Overigens, op welke temperatuur zwemmen ze? Ik lees her en der dat ze de voorkeur geven subtropisch, in ieder geval een periode in het jaar. 

http://www.monsterfishkeepers.com/forums/posts/2194070/

Edited by Loubard
0

Ik woon op een appartement en hier binnen blijft het snachts ook redelijk van temperatuur, verwarming zit  niet in de bak en zit rond 24 graden. Had ik beter op moeten letten eigelijk. Had mischien beter een soort genomen die een iets hogere temperatuur nodig hebben. De vis is nog wel levendig en eet ook goed, maar denk dat hier niet veel meer aan te doen is.

0

Sign in to follow this  
Followers 0