Sign in to follow this  
Followers 0
Battlax

rode kleur

11 posts in this topic

Ik lees best vaak dat je garnalen moet voeren om de buik mooi rood te laten kleuren. Ik voer voornamelijk spiering, mosselen en af en toe wat tijgergarnalen (zonder schaal). Eigenlijk voer ik dus niks wat het pigment extra rood doet kleuren en toch zijn de buiken van mijn dieren schitterend knalrood.

Kan dit ook streek gebonden zijn? Bij Frontosa's heb je dat ook, ik had de Moba variant en dat is absoluut de meest mooie Frontosa die je kan bezitten. Andere locaties zijn veel valer van kleur.

Geen idee bij roodbuiken? Mijne zijn overigens wildvang weet niet of dat ermee te maken kan hebben?

Anyway.... Ik vind ze schitterend!

0

voer kan er mee te maken hebben, streek ook en voorheen werden de wildvang exemplaren altijd aangeduid als "Superred". 

Ik denk dat de omgeving er ook mee te maken heeft, waterwaarden, inrichting, belichting e.d.

Maar een goed teken hoor dat ze zo mooi rood kleuren  :thumbup:

0

post-16758-0-37431100-1443772955_thumb.jpg

dit waren onze pirs , toen we ze net hadden.

hier waren ze ongv 9 maanden oud en zijn groot gebracht met mosselen door de vorige eigenaar 

dus rood zat .

post-16758-0-29542300-1443773578_thumb.jpg

dit is een recentere foto, dus 6 maanden later .

het rood zit er nog wel goed op alleen iets minder omdat ze ouder worden.

maar ik denk idd dat water waarden veel meespelen en de inrichting en omgeving.

0

Waterwaardes zijn gewoon leidingwater niveau en dat is hier Ph 8 en Kh 5. Ze doen het er prima op dus ga niet zitten rommelen aan deze waardes nu. 1x per 2 weken ververs ik 20% water en dat werkt voor nu prima.

Mijn overloop zit vol watten, het bioloog draait op watten, filtermatten, actieve kool, bio ballen en denilit wat voor nu goed werkt. Ik werk met een 8 vaks bioloog dus kan hem uitbreiden mits mogelijk.

Ik hoop dat de rode buiken blijven zoals het is maar dat is dus afwachten tot ze eenmaal volwassen zijn.

0

heb ook een tijdje 25 procent per week water gewisseld.

nitraat bleef op den duur toch stilletjes stijgen.

zit nu al een paar maanden op 50 procent per week en nu hou ik het nitraat onder controle .

had ergens gelezen dat als de reds oud zijn de rode buiken volledig verdwenen zullen zijn . 

0

50% per week is wel heel veel? Dan denk ik toch eerder dat je of teveel voert of dat je filter het niet aan kan? Mijn nitraat gehalte is zelfs na een maand niet aan de hoge kant daar had ik ook al geen last van met mijn Frontosa's.

Op zijn tijd water verversen is altijd goed maar 50% elke week is te veel om een biologisch evenwicht te creëren denk dat je dat sowieso niet bereikt nu.

0

ik geef 3x per week eten. niet zo veel dus . rommel blijft er niet achter na het eten.

heb 2 jbl filters e1901 op mijn bak draaien dus denk niet dat het probleem aan mijn filters ligt . ( nitraat is toch het eindproduct dat uit de filter komt ?)

bodemzuigen doe ik ook elke week (140 l)

zou anders niet weten waar het probleem vandaan komt.

heb al mijn decoratie en grind ook eens apart getest door ze in een emmer te steken en na 2 dagen de waterwaardes te meten maar geen verschil.

al mijn waardes blijven nu mooi constant staan.

wel is het nitraat gehalte uit ons leidingwater een pak gedaald tegenover een paar maanden geleden. ( stond toen op ongeveer 20-25) 

misschien dat het misschien nu daarom perfect mogelijk zou zijn om minder te verversen maar heb het nog niet getest.

zolang mijn reds er tevreden uitzien na die waterwissel ( vele levendiger) zie ik niet goed in waarom ik zou moeten minderen.

ook niet vergeten dat mijn 10 reds al groter zijn dan de jouwe en een pak meer schijten dan de jouwe.

mijn 3 hoplosternum 's zijn ook schijters 1 ste klasse.

0

Dat snap ik maar met 7 volwassen frontosa's is dat verschil gelijk. Ik weet natuurlijk niet wat je kraanwater waardes zijn maar al zou ik wekelijks zoveel vervangen zijn mijn waardes boven Ph 8.5 en dus te hoog voor een soort die van wat zuurder water houdt.

0

alle waardes van ons leidingwater zijn momenteel goed.

onze ph die uit de kraan ligt net boven de 7 .

nitraat ligt nu onder de 10  ( komt dus van 20 a 25 een paar maanden geleden)

toen de nitraat zo hoog lag ben ik begonnen met 50 procent te wisselen .

het nitraat in mijn bak lag toen op 70 en kreeg echt last van algen.

nu zal het dus inderdaad mogelijk zijn om minder te verversen maar .

nu ligt het nitraat gehalte voor de waterwissel rond de 40

0

Oke ik heb mijn Nitraat stabiel op 25 wat prima is.

0

heb mijn waterwissels van 50 naar 30 procent per week laten zakken. ( dit is 2de week op rij)

nitraatgehalte hangt voor de waterwissel  iets onder de 40.

test zowel het water uit de kraan zodat ik problemen zoals vroeger kan vermijden.

zolang het nitraat uit de kraan laag blijft zal het geen probleem vormen denk ik

0

Sign in to follow this  
Followers 0