Jump to content
Piranha-Fury | Alles wat je wilt weten over Piranha's
  • 0
Sign in to follow this  
kevinv

zwarte alg ?

Question

kevinv    1

sinds een paar weken is er een zwarte ( alg?) ontstaan op sommige bladeren en op mijn achterwand.

de bladeren heb ik verwijderd maar op de achterwand krijg ik de alg zelfs niet weggeschuurd.

ook anti alg werkt niet na een paar weken gebruikt te hebben .

in het begin waren het kleine zwarte stippen die bleven uitbreiden.

iemand een idee wat dit kan zijn en hoe dit verwijderd kan worden ?

heb de laatste dagen maar 1 led ipv 2 leds aanstaan om te kijken of verminderd licht een invloed heeft en de uitbreiding tegengaat.

het is in elk geval geen bruinalg.

dat heb ik in het verleden gehad en was eenvoudig te verwijderen. 

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
BRX    1

dat is baardalg . het beste te verwijderen dus co2 erop te zetten of wat siamese algeneters erbij

• 0
kevinv    1

ben vandaag naar aquariumzaak geweest met een blad dat ik afgeknipt had.

ik had een vermoeden dat het kiezelalg was en mijn vermoeden werd bevestigd. ( kleine harde zwarte puntjes op blad en achterwand)

er zit teveel silicaat in ons leidingwater.

baardalg was het zeker niet want dat is simpel te verwijderen met een spons en overleefd geen alg exit.

deze alg is gewoon niet met algenmiddel weg te krijgen.

voor de rest ineens mijn water nog eens laten testen en alles was perfect in orde.

• 0
kevinv    1

zo zie je maar dat zelfs de waardes uit de kraan plotseling kunnen veranderen daar ik er eerder nooit last van had.

heb ondertussen ook wat witte leds afgedekt met aluminiumfolie zodat het licht nu ook een pak minder fel is als ze aanstaan . de blauwe en rode heb ik niet afgedekt daar het er een pak minder zijn dan de witte.

Edited by kevinv

• 0
kevinv    1

ben ondertussen 3 weken aan het filteren over sillicaat vanwege de kiezelalg maar ik zie geen verbetering. ( het verergerd ook wel niet meer)

heeft er iemand nog een oplossing voor kiezelalg ?

• 0
lorenzo043    1

ik heb er ook ontzettende last van gehad ik heb wat meer planten geplaats en het licht 2 dagen uit gehad ! nu heb ik er gaan last meer van 

• 0
kevinv    1

heb de branduren van mijn leds verkort naar 8 u per dag en er is al een lichte verbetering waar te nemen.

indien de alg toch niet verdwijnt ga ik de leds ook eens een dag of 2 uitzetten.

nieuwe planten heb ik er een week of 3 geleden bijgeplaatst . 

Sign in to follow this