Jump to content
Piranha-Fury | Alles wat je wilt weten over Piranha's
Sign in to follow this  
Loubard

Het circus (roofvissen bak)

Recommended Posts

Loubard    0

Hallo iedereen, 

ook vanuit mij maar eens een update. De bak is 125 x 60 x 50 cm (l x b x h). Draait ondertussen een jaar. Even een kleine tussengeschiedenis van hoe het bestand zo is gekomen:

Ik heb de hobby weer opgepakt toen ik op marktplaats een mooie panaque tegenkwam ("araguaia"). Na deze panaque een datnioides microlepis gekocht. Helaas bleken zowel de panaque als de datnioides niet echt bereid de bak te delen met elkaar en met de groep clown botia's die er toen inkwam. Nadat de panaque en de datnioides verkocht waren heb ik de channa, de vlagzalm en als laatste een datnioides undecimradiatus (thanks jeff) toegevoegd. Zoals te zien (aan de zijkant en de rug stekels van de datnioides) zijn de channa en de tijger af en toe nog verwikkeld in een strijd. De channa was natuurlijk eerder in de bak en ziet de datnioides dan ook als een indringer. De datnioides verdedigd eigenlijk alleen, dit doet hij door middel van zijn stekels. Hij neemt een positie aan zodat de channa alleen de stekels voor zich heeft en meestal afdruipt. Omdat de beschadiging meevalt (bij lange na niet levensbedreigend) en de "relatie" lijkt te verbeteren (het vechten wordt steeds minder) heb ik goede hoop dat de channa de datnioides binnenkort helemaal zal accepteren. Het blijft in mijn ervaring met roofvissen altijd zoeken naar een combinatie die werkt. Daarbij dient met rekening te houden met een aantal basis regels en geluk te hebben met de persoonlijkheid van de vis(sen) in kwestie. 

Filtratie is het interne filter (dat ik nog steeds moet afwerken..). Wekelijks ververs ik een of twee keer >50 % water en spoel ik de filtermatten stevig om. De temperatuur staat op 25 C. Voer is verschillende soorten pellets, meelwormen, krekels en spiering. De datnioides is nog wat mager omdat hij pas een week eet. Ik heb 5 weken geprobeerd om hem aan de pellets te krijgen. 

Channa Aurantimaculata (35 cm)
Datnioides Undecimradiatus (20 cm) 
Semaprochilodus Taeniurus (15 cm)
Chromobotia Macracanthus (17 * 10 - 20 cm)

Ik ben erg tevreden met de huidige bezetting. De vissen zijn zonder uitzondering kleurrijk en actief, wat voor een hele vermakelijke bak zorgt. Overigens geeft de video een beetje een vertekend beeld, meestal zijn de rollen tussen de channa en datnioides omgedraaid. Op termijn zal er een grotere bak komen. Ik hoop dan naar twee of drie keer deze inhoud te kunnen. Mogelijk dat ik dan nog een aantal dieren toevoeg. Voorlopig blijft het hierbij (ook omdat ik momenteel net afgestudeerd werkzoekende ben). 

Groeten Koen
Edited by Loubard

j0rrit    1

Hoi Koen,

Erg mooi bestand. Ik vind die clownbotia super gaaf.

Mooi gestreepte bezetting is het

Jeff1986    16

Hey koen! De NTT laat zich lekker zien! Nice!

Vette bak Koen. Heb alles in het echt gezien en dan is het nog mooier dan in de vid. Vooral de auranti is super!!

Amazon    42

mooie datnoid man! 

Loubard    0

Hoi Koen,

Erg mooi bestand. Ik vind die clownbotia super gaaf.

Mooi gestreepte bezetting is het

Bedankt Jorrit! Leuk dat het gestreepte thema je opvalt! Welke vis bedoel je precies met die clownbotia? Er zwemmen 17 botia's in de bak :) 

Hey koen! De NTT laat zich lekker zien! Nice!

Thanks Jeff. Hij heeft het wel even moeilijk gehad met de channa maar het gaat steeds beter. Hij zit veel rechts achterin onder een stuk hout. Kan vaak net zijn nieuwschierige koppie zien. Hij zwemt steeds meer rond dus ik heb goede hoop dat hij op termijn echt lekker gaat rondzwemmen. Eea hangt ook af van hoe de channa zich gedraagd natuurlijk. 

Vette bak Koen. Heb alles in het echt gezien en dan is het nog mooier dan in de vid. Vooral de auranti is super!!

Bedankt H! Binnenkort een filmpje met de channa in de hoofdrol :) 

mooie datnoid man! 

Bedankt! Ben er ook erg gelukkig mee. Wou al jaren weer een thinbar omdat die over het algemeen vrij stabiel (houden de gele kleur) zijn. 

Erwin1973    16

Bak en bestand zien er heel goed uit kerel!

De botia's zijn prachtig op kleur, mooi intens (alles eigenlijk)

Aan de datnoid zie ik niks wat er op lijkt dat hij mager is, hij heeft een mooie dikke kop en ziet er gezond doorvoed uit in mijn ogen.

De chana is prachtig al zou ik die graag eens wat dichterbij zien als hij niet half verstopt ligt :)

Keep up the good work!

Loubard    0

Mooi je bak met vissen  :thumbup:

Thanks! 

Mooi bakkie hoor!

Dankje! 

Bak en bestand zien er heel goed uit kerel!

De botia's zijn prachtig op kleur, mooi intens (alles eigenlijk)

Aan de datnoid zie ik niks wat er op lijkt dat hij mager is, hij heeft een mooie dikke kop en ziet er gezond doorvoed uit in mijn ogen.

De chana is prachtig al zou ik die graag eens wat dichterbij zien als hij niet half verstopt ligt :)

Keep up the good work!

Thanks Erwin! Er zitten inderdaad een paar botia's bij die echt super mooi donker orange zijn! Ondertussen is de channa verkocht. Ik heb vlak voordat ze opgehaald werd nog een zwik foto's gemaakt. Een aantal zal ik hier later delen! 

Loubard    0

Update: 

Myleus rebripinnis sp "red cheek" x 3 
Datnioides undecimradiatus x 1 
Semaprochilodus insignis x 1 
Chromobotia macracanthus x 7
Edited by Loubard

Jeff1986    16

Love de ntt :) blijft een geweldig dier! Hoe groot is die nu?

Loubard    0

Thanks Jeff! Hoe groot hij precies is kan ik je pas over anderehalve maand vertellen. De datnioid schuilt namelijk 90% van de tijd en zit nooit lang genoeg stil langs de ruit :whistle: Eind maart verhuis ik en moet ik hem zo ie zo uitvangen  :thumbup:

Btw als iemand in regio Amsterdam plek heeft om mijn vis een weekje op te vangen hoor ik dat graag! Hoef ik de bak en de vis niet op een dag te verhuizen  :laugh:

Loubard    0

Zo, tijdje geleden dus hoog tijd voor een update. Deze bak draait nog steeds. Het bestand is wel iets veranderd. De focus ligt nu echt op de botia's, dat blijft toch mijn favoriete soort. Paar interessante bijvissen erbij en het is een zeer vermakelijk bak met veel beweging en interactie, maar geen spoor van (serieuze) agressie. Heel rustgevend en interessant om naar te kijken dus, precies waar ik naar op zoek ben. In de video denken ze eten te krijgen, vandaar dat ze allemaal zo tegen de voorruit aan zitten. 

Bezetting is op dit moment: 

Chromobotia macracanthus - Clown loach x 7
Myleus rebripinnis sp "red cheek" - Silver dollar x 3 
Tor sp - Masheer x 1 (not sure on species) 
Dawkinsia filamentosa - Filament barb x 6 
Belontia hasselti -  Malay combtail x 3 
Pseudanos trimaculatus -  Threespot headstander x 1
Toxotes blythii - freshwater archer x 1 

Edited by Loubard

Sign in to follow this