Jump to content
Piranha-Fury | Alles wat je wilt weten over Piranha's
Sign in to follow this  
Erwin1973

Roggenbakje Erwin

Recommended Posts

Flip-poz    9

ben er nog steeds niet echt over uit of het nou hout word (300x80x70) of glas(250x85x70) de houten word wel 300 goedkoper sowieso en hout beter warmte vast, maar ik kan niet kiezennnnnnnnnnnnnnnn hahahaha

Dus je bespaard eenmalig 300€ en daarna bespaar je nog eens op verwarmingskosten continue? 

Keuze is snel gemaakt denk ik dan (zelfs voor een niet hollander  :p )

misterfun    5

wow deze bak is echt prachtig!!! een droom formaat.

Heb je alles zelf bedacht qua techniek en hoe je dat de bak in brengt.

Kun je daar wat over vertellen.

Kan niet wachten dat we eindelijk eens gaan verhuizen( eerst nog 2 appartementen zien te verkopen)

De afspraak staat al heel lang dat er dan weer een flinke bak komt. mischien iets van 80 cm diep.

Dit ivbm met onderhoud en ruimte. zoiezo lijkt mij dat onderhoud in zo'n diepe meterbak als jij hebt erg lastig is.

hoe pak jij dat aan ?

Dank je wel :)

Nou ik heb een zwarte bodem laten maken en wilde zien hoe de roggen daarop uit komen, tot nu toe bevalt me dat erg goed (ik heb wel 175 kilo zand klaar staan voor als ik me bedenk)

Ahh, I see... Ziet er inderdaad strak uit zo, maar is het voor de roggen niet iets stresvoller dat ze zich niet kunnen ingraven? :)

wow deze bak is echt prachtig!!! een droom formaat.

Heb je alles zelf bedacht qua techniek en hoe je dat de bak in brengt.

Kun je daar wat over vertellen.

Kan niet wachten dat we eindelijk eens gaan verhuizen( eerst nog 2 appartementen zien te verkopen)

De afspraak staat al heel lang dat er dan weer een flinke bak komt. mischien iets van 80 cm diep.

Dit ivbm met onderhoud en ruimte. zoiezo lijkt mij dat onderhoud in zo'n diepe meterbak als jij hebt erg lastig is.

hoe pak jij dat aan ?

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar hoe je je onderhoud pleegt. :p

Erwin1973    16

Dank je jongens :)

Zand staat wel klaar (175 kg filterzand 0.8-1.2mm)  maar ik heb niet het idee dat ze het al missen eigenlijk. Rogjes zijn mooi op kleur en zie niet dat ze ergens van schrikken...... als ik het zat ben of denk dat ik ze tekort doe dan heb ik het er zo ingedaan ;)

Onderhoud in de bak:

Ik heb een soort van swiffer aangeschaft voor de bodem en wanden, hier komen eiwitten op van het vele diepvries voer dus die moeten eens in de drie weken ongeveer even gereinigd worden.

De swiffer is uitschuifbaar tot 110cm dus daarmee kan ik overal bij. De rogjes boeit het niet want mijn kleinste is eral een keer bovenop gedoken het boefje.

Verders heb ik in de overloop boven in een grove blauwe mat liggen, daarobovenop fijn wit filtervlies wat ik om de twee dagen vervang (is 1 minuut werk)

Door deze mechanische voorfiltering heb ik nagenoeg geen vuil in mijn bioloog, er zitten ook geen matten in mijn bioloog. Onder elk vak ligt een 20cm airdisk waarmee ik hem kan spoelen en het vuil de riool in kan leiden.

Verversen doe ik dagelijks automatisch 156 liter dus meer onderhoud heb ik niet :)

Techniek heb ik idd zelf bedacht, mijn vorige twee meter en meerdere bakken die ik gehad heb zijn ook altijd custommade geweest qua techniek.

Dat is zo'n beetje mijn werk als installateur dus leuk om te doen, Verwarming etc loopt ook via een 1 groepsverdeler aangesloten op de cv-ketel.

Als je iets meer wilt weten dan hoor ik het graag :D

Amazon    42

Tja als je installateur bent of zelf een beetje technisch dan scheelt dat een hoop! Indrukwekkend staaltje techniek.

Je hebt nu je roggen en straks een mooie asian arowana,

ben je van plan het hierbij te laten of komen er nog middenlaag vissen in zoals cichla's?

Erwin1973    16

Dank je :)

Ja ik weet nog niet goed wat in de middenlaag te zetten..... veel wordt uiteindelijk voer, en er mag niks in wat eventueel mijn arowana in de weg zit straks ;)

Cichla's vind ik wel mooi maar die hebben zoveel mensen. Ik sluit het niet uit maar ik weet het nog niet.

Jeff1986    16

ik ga er binnenkort een groepje discussen bij zetten van 12cm. :)

Jeff1986    16

dat kan heel goed! alleen vind ik ze niet echt passen erbij persoonlijk! dit is persoonlijk. ik heb ze wel gehad zijn wel leuke beeste zeker met voeren. maar ik wil juist meer rust in de bak. dus discussen :D

Erwin1973    16

Ja ik weet het ook nog niet hoor.... maar het is zo moeilijk om een geschikte medebewoner te vinden, die er goed bij past en in niemands zwemwater opereert ;)

Lastig de combi met roggen en aro vind ik.

Jeff1986    16

ja dat is het zeker. ik ben er in iedergeval uit! verlopg isn de combi discus vs rog bij mij het beste, de roggen zijn nog klein :)

ik ga kijken voor rond de 12cm discussen. groepje van 5 voor de midden laag. dan heb ik zwart op de bodem, rood in het midden de discus, en ik denk goud kleurig als aro later :p

Erwin1973    16

Mooie keuze kerel!

Heb nog een adres voor aro's als je wilt ;) die heeft er momenteel een dikke 80 in stock zitten.

Heb er ook al filmpjes van gehad maar is afhankelijk van welke kwaliteit je wilt ofwel prijsklasse.

Is nog de moeite waard om naartoe te rijden ook....

kappie78    3

Ik had vroeger een koppel pearsei's bij m'n aro zitten. Ging perfect. Mooie vissen die tegen een stootje kunnen en een heel rustig karakter.. Misschien vind je dat wat?

Amazon    42

Mooie keuze kerel!

Heb nog een adres voor aro's als je wilt ;) die heeft er momenteel een dikke 80 in stock zitten.

Heb er ook al filmpjes van gehad maar is afhankelijk van welke kwaliteit je wilt ofwel prijsklasse.

Is nog de moeite waard om naartoe te rijden ook....

is dat die tent in Duitsland?

Jeff1986    16

ik denk dattie engeland bedoeld :)

Erwin1973    16

Engeland inderdaad :)

Het valt me alleen wel op bij zaken dat ze echt niet de mooiste dieren importeren maar er wel het prijskaartje van de mooiste aanhangen.

Ik heb filmpjes gekregen van Goldenheads met 50-75% goud op de kop en de prijzen...... daar importeer ik met een paar honderd meer de allermooiste kwaliteit voor.

Die zaak in Engeland heeft wel veel zitten aan arowana's

Amazon    42

ik verbaas me weleens over die prijzen -->3000 euro voor een arowana, net als 600 euro voor een rog. Ok ik geef toe, het zijn prachtige dieren, maar ik zou het er denk niet voor over hebben.

Ik vond toendertijd 200 euro voor mijn Rhom al veel geld

Amazon    42

Dank je :)

Het waterversen doe ik als volgt......

Je neemt een elektronisch waterslot op 220volt (bv een wasmachineslot wat in de juiste zaken te koop is)

Dan heb ik een mengventiel van een radson cv ketel genomen, deze is goedkoop, zeg drie tientjes en werkt heel eenvoudig en wijkt nagenoeg niet af. Deze heeft warm in, koud in en een menggedeelte, dit mengdeel kan je instellen op temperatuur met een zwarte knop.

Hier loopt het geheel op de profiluc met stekkerblok maar het kan ook heel eenvoudig via een gewoon stopkontact.

Koud rechtstreeks op de koude inlaat van het mengventiel, warm op de warm in van het mengventiel (plaats net voor het mengventiel een keerklep anders werkt het niet)

Dan houd je het menggedeelte over, van hieruit ga je met een leiding kunstof of koper (ik heb uponor kunstof) naar de plaats waar de bak staat, Dan plaats je een wasmachine kraan, daarop schroef je het wasmachineslot en dan ga je de bak in met de leiding. Het wasmachineslot (220volt) sluit je aan op een stopcontakt met een simpele timer ertussen, hiermee kan je de duur van het te verversen water instellen, Hier staat de kraan open 8 minuten per dag wat me 156 liter water oplevert van 28 graden, ofwel 17 l/m. Deze leiding heb ik deels met transparante 1" slang door de droogkamer gemaakt en vandaar uit met pvc hd 20mm naar de zijde gebracht recht tegenover de overloop. Het water moet dus de hele bak door voordat het in de overloop naar de bioloog gaat. De bioloog waterstand loopt op en tot de rioolaansluiting en loopt dan weg naar het riool. Veel rendement goedkoop te maken en heeeeeel veel plezier voor een paar tientjes :)

Als er meer vragen over zijn hoor ik het graag.

Dus als ik het goed begrijp heb je je mengventiel niet in de buurt van de bak zitten, hoe heb je deze aangesloten op je bestaande leidingwerk? Heb je daar misschien wat foto's van?

En je hebt onder je aquarium een wasmachinekraan gemaakt, deze heb je verbonden met flexibele kunststof leidingen (unopor) naar je mengventiel. wat voor aansluitstukken heb je hiervoor nodig?

En waarom heb je die kraan in de buurt van de bak geplaatst? Deze kan toch ook op een andere plek gemonteerd worden zodat je met een langere leiding vanaf je wasmachine kraan onder de vloer door gaat of werkt dat niet? (Dat is in mijn geval beter omdat ik niet veel ruimte in de bak heb maar wel in de gangkast ernaast waar ook de leidingen warm en koud vlak onderdoor lopen)

Sorry voor de vele vragen maar voor het advies van een pro sta ik zeker open

Edited by Amazon

Erwin1973    16

Het is ook erg veel geld idd, mijn black diamonds krijg je nog niet eens voor dat geld ;)

Foto met het mengventiel:

_MG_0758_zps175a79a3.jpg

Uiteraard kan je de kraan ook verder weg zetten, houd dan wel rekening met dagelijks gebruik ivm legionella preventie. De reden dat ik hem dicht bij de bak heb zitten is omdat ik dan vanuit de kast achter de bak er makkelijk bij kan. Verders heeft het geen echte reden.

koud water recht op koude inlaat klep

warm water naar klep en er net voor een keerklep (is een must anders ga je hevelen)

mengleiding recht naar wasmachinekraan

daaronder het elektronische waterslot

dan overgang naar transparante 1" slang (makkelijk om de leiding door de droogkamer bovenin de bak te brengen.

Dan overgangs tule naar 20mm pvc en die loopt dan aan de binnenkant van de bak aan de achterzijde tot recht tegenover de overloop, dit omdat het verse water an de hele bak door moet voor het in de overloop beland en ik dus het hoogste rendement heb.

Foto wasmachinekraan en luchtpomp achter het aquarium in een kast.

_MG_0757_zpsc618b068.jpg

Foto bioloog met riool aansluiting:

_MG_0748_zpsa9a6f377.jpg

Amazon    42

harstikke bedankt man! :thumbup:

Sommige termen zoals keerklep is me nog niet helemaal duidelijk maar ik zie wel hoe je de aansluitingen heb lopen.

En die cv ketel mengventiel houdt het water beter en sneller op temperatuur dan bijv een thermostaatkraan?

Vind dat wel een heel handige oplossing.

Ik heb geen bioloog dus zal een pompje op timer installeren die het water via een afvoerslang door de vloer recht het riool in spoelt.

Ik wil ook elke dag een liter of 60-80 gaan verversen op mijn bak van 750 liter netto.

De reden daarvan is dat ik een vis ga houden die erg goede waterwaarden verlangt net zoals roggen, dus daarom kun je daar beter maar geen risico mee nemen

Jeff1986    16

de blackies zijn wel wat duurder hoor tim :p haha :D

Erwin, dagt word filmpjes plaatsen :p

Amazon    42

de blackies zijn wel wat duurder hoor tim :p haha :D

Erwin, dagt word filmpjes plaatsen :p

Ik heb daar geen verstand van kerel! Zijn die blackies nog veel duurder dan ? Logisch dat hij dan zoveel tijd, geld en moeite in zijn techniek investeert 

Jeff1986    16

ik heb voor mijn mannetje 850 euro betaald. mannetjes zijn goedkoper dan vrouwtje. als ik beetje mooi vrouwtje wil ben ik denk ik rond de 1200/1500 kwijt ;)

een normale leopoldi heb je al voor 250 euro mannetje

Edited by Jeff1986

Jeff1986    16

dat risico zou ik niet nemen met zulke dure visjes in de bak! want ze willen nog wel eens een aro pakken!

Sharkystuff    19

Ik keek al op van een koppeltje kleine rogjes van 1300 euro hier in Nieuwegein, maar Jeff schrok er niet van...

Amazon    42

Ik keek al op van een koppeltje kleine rogjes van 1300 euro hier in Nieuwegein, maar Jeff schrok er niet van...

nee maar die gozer heeft geld als water 

Jeff1986    16

Haaahahaha stroomt ook net zo hard weer weg :p

Jeff1986    16

Hahaha stelletje topic vervuilers :p

Sign in to follow this