Jump to content
Piranha-Fury | Alles wat je wilt weten over Piranha's
Sign in to follow this  
midas

Ervaringen plantengroei LED

Recommended Posts

midas    16

Aangezien er hier een aantal zijn met LED verlichting, ben ik benieuwd wat jullie ervaring is m.b.t. de groei van jullie planten.

Ook ben ik benieuwd naar hoeveel Kelvin er gebruikt word (3000, 6500 etc). En ook of er planten voeding word toegevoegd.

Ik wil namelijk mijn Rio400 voorzien van LED maar ik wil er wel planten in gaan houden. Aangezien plantengroei sterk afhankelijk is van het soort licht ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.

Brand maar los :thumbup:

Dexter    13

Leuk topic. Daarbij is het ook van belang te weten wat de waterwaarden zijn, hoe lang men de lampen laat branden en ook wat de hoogte van de lampen is t.o.v. de bodem. Ook is belangrijk te weten wat voor soort planten met heeft. De hoeveelheid benodigt licht verschilt immers per plantensoort.

Heb je trouwens al een idee hoe je de LED verlichting gaat aanbrengen in je RIO 400?

midas    16

Bedankt voor de aanvulling Dexter, je hebt helemaal gelijk.

Ik zat te denken om de middenbalk (waar het vsa in zit voor de tl's aan te sturen) opepen te zagen en daar een led balk in te bevestigen, lijmen/schroeven oid.

Dexter    13

Bedankt voor de aanvulling Dexter, je hebt helemaal gelijk.

Ik zat te denken om de middenbalk (waar het vsa in zit voor de tl's aan te sturen) opepen te zagen en daar een led balk in te bevestigen, lijmen/schroeven oid.

Dat lijkt me idd ook de meest praktische oplossing. Zo hou je de verlichting ook precies in het midden van de bak.

GP welke kleur zijn jou leds?

2x 6500 Kelvin "Natural Daylight" (GroBeam 500 van aquaray)

Jeff1986    16

Ok dan. Dat is sowieso ook de kleur die ik het meest verkoop.

Ben benieuwd naar de rest van de led owners ;)

Piranha0111    0

Mijn led brand van 7 tot 22:30 waterwaarde zijn top. Planten groeien als een gek! Hoeveel kelvin weet ik niet dat weet jeff

ysberg    27

Ik merk geen verschil ten opzicht van TL verlichting in de groei van planten.

Ik had altijd 3x18 TL verlichting boven het aquarium hangen wat nu vervangen is door een 36watt 3500k ledbalk. Daarbij heb ik ook nog een 5500k ledstrip van 14watt maar verwacht niet dat dit veel bijdraagt aan de groei, dit is vooral om de kleuren iets beter naar voren te halen die ontbreken in de 3500k ledbalk.

Welke planten? Geen idee wat het precies is, eendenkroos en een vallisneria soort. 

Jeff1986    16

Daar zit misschien wel een verschil qua lichtkleur... misschien doet 6500k het beter met planten dan 3500k...

ysberg    27

Nog beter? Dat is niet de bedoeling!  :laugh:

Planten groeien prima met de 3500k ledbalk, zeker niet minder dan met de TL verlichting erboven.

Jeff1986    16

Haha hoezo zou dat niet de bedoeling zijn? :p gebruik je verder nog planten voeding Gijs?

ysberg    27

Haha, omdat mijn bak een jungle wordt met al die uitlopers. 

Afgelopen maanden geen extra voeding gebruikt. Normaal gebruikte ik altijd vloeibare planten voeding.

ysberg    27

Nee dat ga niet online zetten, als Staatsbosbeheer daar lucht van krijgt valt mijn aquarium straks onder natuurmonumenten  :whistle:

Jeff1986    16

hahahaha, ik ben benieuwd hoe straks me nieuwe balk het dan gaat doen!!! die heeft 3500k en 6500k appart dimbaar!

Edited by Jeff1986

Amazon    42

heb 10.000k 36 watt, hangen zo'n 90cm boven de bodem. 

Heb een paar moeilijke (rode) planten erin staan, je ziet dat de onderkanten van de planten te kort licht krijgen. Ook de voorgrondplantjes die erg veel licht nodig hebben groeien naar boven naar het licht toe ipv dat het een mat vormt. 

Maar de planten doen het wel mooi, de moeilijke rode plant is nu nog groen, maar groeit hoog en zeer breed. Deze hebben ook ijzer nodig wat in profito zit dus verwacht dat deze nog wel gaat kleuren. Ook de rode lotus doet het zeer goed. Heel mooi vol en groot blad. 

Ik maak gebruik van kleibollen en voeg profito toe als vloeibare voeding, ben niet ontevreden moet ik zeggen! 

ik denk dat bij een hoogte van 50 of 60 deze balk het gewoon perfect doet op de planten, ondanks dat er geen roodtinten inzitten. 

Edited by Amazon

Jeff1986    16

Ik denk tim, als je een 2e balk van 6500k erbij doe dat het dan prima groeit allemaal. 36watt op jou watervolume is natuurlijk weinig :)

Amazon    42

Ik denk tim, als je een 2e balk van 6500k erbij doe dat het dan prima groeit allemaal. 36watt op jou watervolume is natuurlijk weinig :)

Ik denk dat je daar gelijk in hebt ja, alleen is toch weer een flinke investering. 

midas    16

Hoop crypto's er in die doen het goed op weinig licht en hebben een flink wortelkanaal, wordt dus niet zomaar omgeploegd.

Jeff1986    16

Ik denk dat je daar gelijk in hebt ja, alleen is toch weer een flinke investering.

Dat is waar. Kijk de balken doen het prima met makkelijke planten. Maar het zijn geen wonder balken die met zo weinig wattage op zoveel liter met moeilijke planten kan laten groeien. Je heb daar gewoon wat meer power voor nodig. En nog bespaar je meer dan de helft aan energie als dat je normaal met t5 zou moeten nemen. :)

Amazon    42

dat is ook weer zo, maar had het meer over de aanschaf. 

Maar daar staat tegenover, voor 'maar'  36 watt is de lichtopbrengst enorm, en het valt mij helemaal niet tegen hoor! Ik denk dat je met zo'n 54 watt of 72 watt balk echt een hele vette plantengroei kan realiseren. 

Komt bij dat ik natuurlijk 1 van de allereerste balken van je heb, toen was er alleen maar de 36 watt. als ik nu een balk had gehaald was ik minimaal voor de 54 watt gegaan. 

Jeff1986    16

haha ja klopt je heb 1 van de eerste versies, en je heb hem al ff liggen :) zonde om niet te gebruiken natuurlijk

Ik durf LED nog steeds niet aan in mijn piranha-bak, ik heb nl. een flink beplante bak en relatief hoge bak (Vision 450). Ook zouden de leds door de constructie van de juwelkap heel dicht op het wateroppervlak komen te hangen waardoor de belichtingshoek maar zeer beperkt zou zijn.

Jeff1986    16

nee hoor valt reuze mee. je kan ze aan de deksels bevestigen. en de lenzen die erop komen geven een stralingshoek van 120 graden.

Roefie    0

Ik krijg het ook in mijn tank en zat met hetzelfde als jou, ik heb een zwarte plexiglas plaat late n snijden waar de balk onder komt te hangen zodat hij op maximale hoogte zit :thumbup:

Sign in to follow this