Jump to content
Piranha-Fury | Alles wat je wilt weten over Piranha's
Sign in to follow this  
Guest Memento

"Wat kan ik samenhouden met piranha's"

Recommended Posts

midas    16

Ik dacht dat je die niet zomaar bij andere granaal soorten kon plaatsen, weet nniet of je dat van plan bent. Ik denk dat ik via marktplaats wat vuurtjes zoek. Heb nu ook een mix van vuurtjes en volgens mij tijger garnalen ze zijn wat bruin achtig.

er is kans dat ze kruis-voortplanten

wat resulteert in steriel nageslacht, echter is dit bij bepaalde soorten en gelukkig niet alle

crystal reds zijn een kweekvorm van bijengarnalen welke ik nu heb

de traditionele bijenkleur is genetisch gezien dominant, maar ach er moet zoals je al zei vers bloed bij

bovendien zijn het prachtige beestjes.

wist je dat in crystal red en black 5 kleurgradaties zitten?

de duurste zijn de bijna witte, vind ik nie eens zo mooi

leuk om eens te googlen

midas    16

Ja klopt ik heb er al het een en ander over gelezen. Op vivarium hadden ze er ook verschillende gradaties zitten. Met uitloop van de prijzen natuurlijk . Het is wel mooi om te zien hoe kwekers proberen zon hoog mogelijke gradatie te krijgen maar zelf zou ik er de moeite en geduld niet voor hebben:p vind de crystal reds wel mooi maar vind ze te duur om bij mn pirs te zetten. Ik denk ook dat ze eerder op gegeten zullen worden aangezien ze zo opvallen. Maar wie weet komen ze in mijn gezeldschaps bak ooit:)

Heb nu een half jaar vuurgarnaaltjes, zijn wel leuk maar snap die hype om deze beestjes niet.

Vissen blijven voor mij toch een stuk leuker.

ziggy    0

Ruggenzwemmers !

ging bij mij 9 maanden goed met me reds... me reds keken er totaal niet naar om.

uit eindelijk heb ik ze weggedaan naar iemand met een gezelschapsbak.

ik denk dat het wel een goede combinatie is de ruggenzwemmers zaten gewoon aan hun kant en de pirs aan hun kant en vielen elkaar totaal niet lastig.

Lucas    0

vandaag is mijn ancistrus helemaal kapot gevreten door mijn crew :maaad:....

"Wat kan ik samen houden met piranhas"

written by ElTwitcho, notes by myself

Gezien deze vraag dagelijks, wekelijks, maandelijks terugkeert, leek het me tijd er eens een definitief antwoord op te geven. Een antwoord wat geld voor roodbuikjes, caribas, spilos, rhoms, elongs, macs, irritans, brandtiis, mannys en elke andere piranha. Het maakt niet uit of het een serra is, een scholenspecies, een solitaire species, het verschilt daarin namelijk niet veel.

Onderstaande lijst is een uitvoerige en 100% complete lijst van wat je 100% succesvol samen kan houden met piranhas.

1. Stenen

2. Kienhout

3. Planten

En dat was alles.

Verder niks, nada, noppes. Alles wat je verder probeert samen te houden met je piranhas loopt het risico opgegeten te worden. Dat wil niet zeggen dat alles 100% zeker opgevreten wordt, sommige species hebben een wat grotere overlevingskans dan anderen en andere species zullen juist zeker niet overleven.

Ik heb ze verdeeld in onderstaande lijsten:

a. Vissen die niet overleven

Grote, agressieve cichlide soorten - Waaronder, maar niet slechts, flowerhorns, green terrors, midas, trimacs, red devil, dovii, texas cichlides en vissen van soortgelijke grootte en temperament. Het probleem met deze soorten is dat ze vrijwel altijd je piranhas zullen aanvallen en of ze winnen of verliezen is niet relevant in dit onderwerp.

Wat relevant is, is dat piranhas grote scherpe tanden hebben en de cichlide zullen doden tenzij de cichlide de piranha doodt.

Vreedzame vissen van mediumgrootte - Elke vis die niet beduidend groter is dan de piranhas en geen vechtcapacitiet of iets dergelijks heeft, zal uiteindelijk opgegeten worden.

Kreeften - Ik ken maar weinigen die ooit geprobeerd hebben een rivierkreeft met hun piranhas te houden. Het is mijn ervaring en die van hun, dat deze de piranhas zal aanvallen en uiteindelijk opgegeten wordt.

b. Vissen die een tijdje goedgaan samen met piranhas

Plecos - Plecos gaan fifty-fifty. Sommigen houden ze samen zonder problemen, bij sommigen worden ze opgegeten zodra ze het water raken.

Kleine, snelle vissen - Visjes zoals tetras, tijgerbarbelen en danios zijn snel genoeg om een tijdje te overleven, maar doorgaans zullen ze gevangen en opgegeten worden. Sommigen beweren dat grote piranhas kleine visjes compleet negeren. Misschien klopt dat, misschien ook niet.

Oscars - Er zijn een heleboel mensen die hun oscars hebben zien eindigen als voer voor de piranhas, terwijl slechts erg weinigen deze cohab goed zien gaan. Als je wat om de oscar geeft probeer je het niet eens, gezien hij hoogstwaarschijnlijk opgegeten wordt. Veel leden die deze cohab probeerden troffen hun oscar zonder ogen aan, of helemaal niet meer.

Het maakt me niet uit wat je in de mouse feeding video hebt gezien, dit gaat op lange termijn NIET werken en op korte termijn zijn de kansen ook niet best.

c. Vissen met de beste overlevingskansen

Raphael Catfish - Nachtdieren, terwijl piranhas dagdieren zijn.

Exodons - Ze zijn vaak zo snel dat piranhas de achtervolging soms niet eens inzetten. Desondanks zijn ook dit vissen die opgegeten worden als ze gevangen zijn, de kans hierop is alleen kleiner. Probeer de cohab niet, tenzij je er op voorbereid bent ze als voer te zien eindigen.

Disclaimer :

Er is niks levends dat 100% garantie geeft als cohab met piranhas. Zelfs de vissen met de grootste overlevingskans hebben een laag percenatge overlevenden, minder dan de 50% overleeft de eerste maand. Gooi geen bijvissen in de tank met de verwachting dat ze overleven, want dat zullen ze niet doen.

Misschien een tijdje, misschien een jaar al is dat niet aannemelijk, maar uiteindelijk zal hij opgegeten zijn.

Notes :

Zelf heb ik meerdere cohabs uitgeprobeerd ter observatie. Een Roodbuik versus een Jack Dempsey is oorlog zodra ze beiden in het water zitten.

Met beide een lengte van 12cm zou ik geen uitspraak durven doen over wie gewonnen zou hebben, na 3 minuten heb ik de Jack Dempsey verwijderd.

Een rivierkreeft viel de roodbuikjes binnen een uur aan. De reds negeerden hem zo veel mogelijk, tot de agressie vanuit de kreeft te groot werd en hij als surimi eindigde.

Plecos en Gibbies geven vaak succesvolle cohabs al blijft de buik hun zwakke plek. Meermalen lees je dan ook over dode of gewonde grazers.

Een oscar heb ik 24 uur geobserveerd in cohab met een rhombeus. Naast het agressieve vinbijten zijn er ook aanvallen op de oscar die om territorium lijken te gaan. Na 24 uur de oscars verwijderd. Dezelfde combinatie met een geryi resulteert in hetzelfde, de agressie is even groot. Na 24 uur de oscar wederom verwijderd.

Naderhand hetzelfde experiment uitgevoerd bij 20 graden Celsius en zijn piranhas dan toleranter, daar merkte ik naar de oscar toe weinig van. na 24 uur eveneens verwijderd.

Tetras gingen er met 20 in en ongeacht of het reds waren, een rhom of een geryi : binnen een week waren ze op.

Mollies, guppen, platies enz geld hetzelfde voor.

Moraal van de notes : ook ik ben zo'n eigenwijs figuur wat het toch wil proberen. En één van de velen die toch echt moet vaststellen dat het meeste inderdaad niet gaat.

en schildpadden kun je die der wel bij houden?

kun je schildpadden er wel bij houden?

Wanneer de schildpad klein is dan eten ze waarschijnlijk de pootjes op.

Wanneer de schildpad groot is eet hij waarschijnlijk de piranha's op.

Dit denk ik, maar heb het niet zelf geprobeert.

bas    0

Niks ;) van mij zitten er twee kreeften bij vandaag bij het vernieuwen is er ene 3 poten kwijt nu ze heeft er nog :). Maar ben er mij bewust van dat het vroeg of laat gedaan is ermee. Volgens mij eten ze alles op het kan lang goed gaan zeer lang maar denk dat je best niet te gehecht wordt aan de medebewoners ;) is natuurlijk mijn mening met mijn bescheiden ervaring van wat in zie van mijn eigen vissen.

Ik gaf mijn reds in het verleden kreeft als medebewoners maar deze hielden het max een week uit. Zeker wanneer ze doorhadden dat ze via de achterkant eetbaar zijn :)

Had het laatst ook nog weer geprobeerd , helaas opgegeten . Heb er ooit marmer kreeften in gehad die hielden het wel lang vol maar toen waren me piranhas nog wat kleiner en raakte me piranha's in de vinnen beschadigd dus had ze weggedaan . en je kan er geen planten bij houden dat is ook een minpunt.

j0rrit    1

Bij mij helenatomeda of hoe die slakken ook heten, endlers, kardinalen, doodskop zalmpjes, vuur garnalen. Dit heb ik nu ongeveer 2 jaar.

cyr    1

Ik heb er nu ongeveer een jaar een dwergpleco in zitten, de Ancistrus temminckii hij is de enige overlevende (samen met enkele garnaaltjes) van de vissen die ik er ooit bij gezet heb, hij is ze ook niet echt tot last en is snel daarom leeft hij denk ik nog steeds..

Hij eet dus algen en soms sabbelt ie ook lekker op een stukje garnaal of mossel :p

post-16560-0-92006400-1408536879_thumb.jpg

Hij blijft rond de 10-12 cm en word alleen nog wat breder met de jaren dus hij schijt ook niet zoveel.

Verder heb ik er in gehad:Schooltjes tetra's, schooltjes siamese algeneters, Molly's, een zoetwaterhaaitje, 2 kleine zoetwater aaltjes, schooltje guppy's en zal nog wel wat vergeten zijn maar punt is, dat alles het loodje heeft gelegd :whistle:

Dit kleine Pleco'tje lijkt mij dus wel een aanrader :) Als hij wat plekjes heeft om zich achter te verschuilen overkomt hem niks :flirt:

Ik hou al bijna 3 jaar zonder problemen 5 grote reds samen met een pleco van 30+ centimeter, ze proberen niet eens aan te vallen, blauwe spat werkt bij mij ook zonder enige agressie, en botias lijken ook onder de radar te vliegen, de rest word sporadisch bejaagd maar ontkomt over het algemeen wel.

Sign in to follow this