Jump to content
Piranha-Fury | Alles wat je wilt weten over Piranha's
Sign in to follow this  
Guest Memento

"Wat kan ik samenhouden met piranha's"

Recommended Posts

Guest CombiChrist   
Guest CombiChrist

"Wat kan ik samen houden met piranhas"

written by ElTwitcho, notes by myself

Gezien deze vraag dagelijks, wekelijks, maandelijks terugkeert, leek het me tijd er eens een definitief antwoord op te geven. Een antwoord wat geld voor roodbuikjes, caribas, spilos, rhoms, elongs, macs, irritans, brandtiis, mannys en elke andere piranha. Het maakt niet uit of het een serra is, een scholenspecies, een solitaire species, het verschilt daarin namelijk niet veel.

Onderstaande lijst is een uitvoerige en 100% complete lijst van wat je 100% succesvol samen kan houden met piranhas.

1. Stenen

2. Kienhout

3. Planten

En dat was alles.

Verder niks, nada, noppes. Alles wat je verder probeert samen te houden met je piranhas loopt het risico opgegeten te worden. Dat wil niet zeggen dat alles 100% zeker opgevreten wordt, sommige species hebben een wat grotere overlevingskans dan anderen en andere species zullen juist zeker niet overleven.

Ik heb ze verdeeld in onderstaande lijsten:

a. Vissen die niet overleven

Grote, agressieve cichlide soorten - Waaronder, maar niet slechts, flowerhorns, green terrors, midas, trimacs, red devil, dovii, texas cichlides en vissen van soortgelijke grootte en temperament. Het probleem met deze soorten is dat ze vrijwel altijd je piranhas zullen aanvallen en of ze winnen of verliezen is niet relevant in dit onderwerp.

Wat relevant is, is dat piranhas grote scherpe tanden hebben en de cichlide zullen doden tenzij de cichlide de piranha doodt.

Vreedzame vissen van mediumgrootte - Elke vis die niet beduidend groter is dan de piranhas en geen vechtcapacitiet of iets dergelijks heeft, zal uiteindelijk opgegeten worden.

Kreeften - Ik ken maar weinigen die ooit geprobeerd hebben een rivierkreeft met hun piranhas te houden. Het is mijn ervaring en die van hun, dat deze de piranhas zal aanvallen en uiteindelijk opgegeten wordt.

b. Vissen die een tijdje goedgaan samen met piranhas

Plecos - Plecos gaan fifty-fifty. Sommigen houden ze samen zonder problemen, bij sommigen worden ze opgegeten zodra ze het water raken.

Kleine, snelle vissen - Visjes zoals tetras, tijgerbarbelen en danios zijn snel genoeg om een tijdje te overleven, maar doorgaans zullen ze gevangen en opgegeten worden. Sommigen beweren dat grote piranhas kleine visjes compleet negeren. Misschien klopt dat, misschien ook niet.

Oscars - Er zijn een heleboel mensen die hun oscars hebben zien eindigen als voer voor de piranhas, terwijl slechts erg weinigen deze cohab goed zien gaan. Als je wat om de oscar geeft probeer je het niet eens, gezien hij hoogstwaarschijnlijk opgegeten wordt. Veel leden die deze cohab probeerden troffen hun oscar zonder ogen aan, of helemaal niet meer.

Het maakt me niet uit wat je in de mouse feeding video hebt gezien, dit gaat op lange termijn NIET werken en op korte termijn zijn de kansen ook niet best.

c. Vissen met de beste overlevingskansen

Raphael Catfish - Nachtdieren, terwijl piranhas dagdieren zijn.

Exodons - Ze zijn vaak zo snel dat piranhas de achtervolging soms niet eens inzetten. Desondanks zijn ook dit vissen die opgegeten worden als ze gevangen zijn, de kans hierop is alleen kleiner. Probeer de cohab niet, tenzij je er op voorbereid bent ze als voer te zien eindigen.

Disclaimer :

Er is niks levends dat 100% garantie geeft als cohab met piranhas. Zelfs de vissen met de grootste overlevingskans hebben een laag percenatge overlevenden, minder dan de 50% overleeft de eerste maand. Gooi geen bijvissen in de tank met de verwachting dat ze overleven, want dat zullen ze niet doen.

Misschien een tijdje, misschien een jaar al is dat niet aannemelijk, maar uiteindelijk zal hij opgegeten zijn.

Notes :

Zelf heb ik meerdere cohabs uitgeprobeerd ter observatie. Een Roodbuik versus een Jack Dempsey is oorlog zodra ze beiden in het water zitten.

Met beide een lengte van 12cm zou ik geen uitspraak durven doen over wie gewonnen zou hebben, na 3 minuten heb ik de Jack Dempsey verwijderd.

Een rivierkreeft viel de roodbuikjes binnen een uur aan. De reds negeerden hem zo veel mogelijk, tot de agressie vanuit de kreeft te groot werd en hij als surimi eindigde.

Plecos en Gibbies geven vaak succesvolle cohabs al blijft de buik hun zwakke plek. Meermalen lees je dan ook over dode of gewonde grazers.

Een oscar heb ik 24 uur geobserveerd in cohab met een rhombeus. Naast het agressieve vinbijten zijn er ook aanvallen op de oscar die om territorium lijken te gaan. Na 24 uur de oscars verwijderd. Dezelfde combinatie met een geryi resulteert in hetzelfde, de agressie is even groot. Na 24 uur de oscar wederom verwijderd.

Naderhand hetzelfde experiment uitgevoerd bij 20 graden Celsius en zijn piranhas dan toleranter, daar merkte ik naar de oscar toe weinig van. na 24 uur eveneens verwijderd.

Tetras gingen er met 20 in en ongeacht of het reds waren, een rhom of een geryi : binnen een week waren ze op.

Mollies, guppen, platies enz geld hetzelfde voor.

Moraal van de notes : ook ik ben zo'n eigenwijs figuur wat het toch wil proberen. En één van de velen die toch echt moet vaststellen dat het meeste inderdaad niet gaat.

Mr Louii    0

Ik heb twee roodbuiken van 22cm en eentje van 15cm samen zitten met 12 kegelvlekbarbeeltjes en dit gaat al 6 maand goed en denk dat dit zo zal blijven.

Ik heb echt de indruk dat, zeker de twee grotere pirs, de barbeeltjes gewoon negeren...

Een weekje terug stak ik er nog 18 cardinaaltjes bij waarvan er op heden nog maar 10 overblijven. Wat me wel is opgevallen is dat de barbeeltjes enorm schuw en snel zijn en zo goed als nooit stil blijven hangen terwijl de cardinaaltjes dit wel doen eenmaal het licht uit is.

Bij deze mijn ervaring.

Grtz

Guest CombiChrist   
Guest CombiChrist

Bovenstaande was de tekst van een Amerikaans mede-forummer.

Excuse moi voor het verspreid plaatsen van een zelfde onderwerp, maar ik probeer wetenschap en hobbie daarin gescheiden te houden... zeker omdat die twee in dit soort top[ics niet echt twee handen op ��n buik zijn.

Aan de lezer en hobbyist zelf om te bepalen waar hij meer waarde aan hecht smile.gif

berg    0

Heb nog wel een toevoeging voor wat wel kan, namelijk dwergarnalen! Hou al ruime tijd bij mijn serrasalmus compressus van 20 cm van die rode kleine garnaaltjes. Ben met een stuk of 15/20 begonnen en kan ze niet tellen, maar schat dat er nu over de 200 in rondzwermen. Ligt denk ik wel aan de grote. Een kleine piri zal ze sneller als voer aanzien.

Als note bij dit hele verhaal zal ik graag willen toevoegen dat het om 2 dingen gaat bij combineren:

1. Je moet de ruimte hebben. Zitten je vissen niet ruim, dan moet je zowiezo al geen combi proberen.

2. Zorg voor schuilplekken. Combi's zijn nooit gegarandeert maar maken meer kans in een tank vol met inrichting als in een kale bak.

hoplias gaat ook makkelijk in een ruime bak, eerder kans dat je piranha's beschadigd raken dan je wolfsvis

Guest CombiChrist   
Guest CombiChrist
Heb nog wel een toevoeging voor wat wel kan, namelijk dwergarnalen! Hou al ruime tijd bij mijn serrasalmus compressus van 20 cm van die rode kleine garnaaltjes. Ben met een stuk of 15/20 begonnen en kan ze niet tellen, maar schat dat er nu over de 200 in rondzwermen. Ligt denk ik wel aan de grote. Een kleine piri zal ze sneller als voer aanzien.

Als note bij dit hele verhaal zal ik graag willen toevoegen dat het om 2 dingen gaat bij combineren:

1. Je moet de ruimte hebben. Zitten je vissen niet ruim, dan moet je zowiezo al geen combi proberen.

2. Zorg voor schuilplekken. Combi's zijn nooit gegarandeert maar maken meer kans in een tank vol met inrichting als in een kale bak.

Goeie notes :(

hoplias gaat ook makkelijk in een ruime bak, eerder kans dat je piranha's beschadigd raken dan je wolfsvis

Klinkt wat tegenstrijdig : makkelijk samen te houden, maar met kans dat hij je piranha aftuigt :(

Gaat het dan makkelijk, of gaat het in jouw geval goed maar in andere gevallen verkeerd ? Is dat niet omschreven bij grote roofvissen als "Het probleem met deze soorten is dat ze vrijwel altijd je piranhas zullen aanvallen en of ze winnen of verliezen is niet relevant in dit onderwerp." ?

Dat er geen doden bij vallen, wil nog niet zeggen dat het "goed" gaat samen... wat ik wel een interessante benadering vond in Frank's artikel.

Hoe lang heb je die combinatie eigenlijk, en ken je anderen die die combi hebben of hebben gehad ? Lijkt me wel een vette combinatie om te zien :(

Ik heb nu al 2 jaar een Pleco bij de reds zitten gaat gelukkig nog erg goed. Sinds een maand of anderhalf heb ik nu ook eden Erythrinus erythrinus bij de reds zitten, gaat tot nu toe ook perfect! :D

ysberg    27

Ik ben het hier mee eens over pygo's maar niet over serra's. Mijn compessus is overdag actief indien er wat in of bij de bak gebeurt maar s'nachts gaat deze actief op jacht met enorm veel succes. Ik weet niet of dit bij andere serra's ook het geval is maar het past wel bij het gedrag in de natuur waar voornamelijk vinnen van andere vissen op het menu staan. Dit is uiteraard het makkelijkst als andere vissen slapen/rusten.

Vind je het goed als ik je startpost aan de faq toevoeg?

Guest CombiChrist   
Guest CombiChrist

Ik ben het hier mee eens over pygo's maar niet over serra's. Mijn compessus is overdag actief indien er wat in of bij de bak gebeurt maar s'nachts gaat deze actief op jacht met enorm veel succes. Ik weet niet of dit bij andere serra's ook het geval is maar het past wel bij het gedrag in de natuur waar voornamelijk vinnen van andere vissen op het menu staan. Dit is uiteraard het makkelijkst als andere vissen slapen/rusten.

Vind je het goed als ik je startpost aan de faq toevoeg?

Klopt denk ik inderdaad wel, dat serras 's nachts actiever zijn dan pygos. Hoewel dat denk ik afhangt van wat zijn prooi is, een dagdier of nachtdier...

Maar voeg gerust toe, ik heb hem ook maar geleend van het USA forum met de vraag of hij er bezwaar tegen had. Zal wel niet, en anders hoor ik het wel :censored:

j0rrit    1

De serra die ik had, was s'avonds ook erg veel op jacht. s'ochtends zag ik dat hij een kwart van de guppie kolonie had verobert. En daar tegen mijn cariba's hingen een beetje half te suffen.

Guest CombiChrist   
Guest CombiChrist

Volgens mij beginnen we wat off-topic te geraken, maar wel een interessante off-topic. Eentje die wel een aparte topic waard is, dus die zal ik zo gelijk eens even openen :censored:

desmoduci    0

Tussen kerst en oud & nieuw heb ik 15 chinese danio's in m'n bak gedaan, eigenlijk bedoeld als feeders. Wat schetst m'n verbazing...ondertussen 2 weken later, zwemmen ze vrolijk tussen m'n crew door, soms op nog geen cm van hun bek.

Het lijkt m'n crew geen lor te boeien.... :thumbup:

~Pira&nha~    0
"Wat kan ik samen houden met piranhas"

1. Stenen

2. Kienhout

3. Planten

En dat was alles.

:thumbup::rasp::p:wub:

(Topic lees ik nu pas hahaha!)

Edited by ~Pira&nha~

De bijvissen passen zich ook snel aan in een bak met pirs, de 1e avond is het moeilijkst voor ze.

Zodra het licht uitspringt gaan de pirs op jacht naar gedesorienteerde visjes. Na een aantal dagen weten de kleine visjes dit en verstoppen ze zich al voordat het licht uitspringt.

desmoduci    0

Wel aardig om te zien overigens: De danio's, zo groot als een paperclip ongeveer, vreten gewoon lekker mee in de spiering.

De crew scheurt de spiering aan flarden en een verdwaalde kop of staart wordt leeg gevreten door de danio's. bijzonder om te zien.....

Guest RivermonsteR   
Guest RivermonsteR

leuke topic :bowdown:

Naar mijn eigen ervaring is er ook practisch niet te combineren... al heb k een uitzondering.

Heb ooit een keer in verband met een parasieten probleem(witte wormpjes in het water) een blauwe spat erbij gezet met het idee dat deze aangezien de wormpjes op zijn menu staan perfect zou werken als ongedierte bestrijder in tegenstelling tot medicijnen.

naar mijn verwachting zou de vis snel als voer eindigen; Dit gebeurde echter niet en hij is inmiddels ook tot een volle 10cm gegroeid en zwemt brutaal tussen mn pirs door (op alleen de wormen en restjes van de pirs want k voer hem niet bij.)

sterker nog ik heb zelfs mee gemaakt dat ze achter levende feeders aan begonnen te jagen voor de pirs interesse hadden vandaar dat ik hem ook ''Stonecold'' heb genoemd :brow:

ik schat dat hij nu zon jaar misschien anderhalf oud is, ondertussen heb ik er zelf gemengde gevoelens over... :rasp:

de combinatie piranhas en asiatische vissen zoals de blauwe spat(goerami) is naar mijn smaak te on-natuurlijk, :p maar ik hou ook van een vissenbestand afgestemd op geografische afkomst..

echter met het altyd blijvende risico op de terugkeer van een dergelijk wormen probleem is hij wel de ideale parasiet-politie :cheers:

ik heb hem al eens proberen te slijten aan mensen met een siervissen aquarium waar de vis beter tot zn recht komt, al denk k dat hij inmiddels een te agressief karakter heeft door de piranhas.

mijn conclusie is dat hij dus valt te combineren maar de vraag is of je het wel wilt..

p.s. Mocht iemand een idee hebben voor een nieuwe thuis voor Stonecold (behalve terug naar de winkel) dan sta ik open voor suggesties :thumbup:

:laugh:

Nosmo    0

Die 3 kleine van mij moeten nog veel leren.....na een goed begin is het toch wel wat

rustiger geworden.

Zelfs mijn guppies met afgebeten staartvin zwemt er rustig langs.

Ik hoop niet dat deze jongens vegetarisch zijn.....anders eet ik de komende weken

witvis...spiering....etc. :bowdown:

Guest CombiChrist   
Guest CombiChrist

Mijn spatje werd geen vriendje met mijn serra : de volgende ochtend keek hij me redelijk glazig aan. Niet vreemd gezien de kop het enige was wat over was :bowdown:

Ik heb ook een jaar goerami's bij mijn pirs gehad (blauwe spat en diamant) maar uiteindelijk zijn ze allemaal opgegeten.

Enige soort die het blijft uithouden zijn mijn pleco en cichildes (kersebuik en zebra) zolang ze niet te groot worden.

Nosmo    0

@GreenPiranha.......en die labeo heb je die in een andere bak zitten??

Bij mij lijken de neons het minste last te hebben van m'n pirs..

desmoduci    0

Er komt een dag............ :bowdown:

Nosmo    0

Er komt een dag............ :bowdown:

Ik hoop het wel.......want de overburen belde al bij me aan of het goed met me gaat.

Want je zit de hele dag zo versuft naar je bakkie te staren :thumbup: was hun opmerking.

hehe

@GreenPiranha.......en die labeo heb je die in een andere bak zitten??

Labeo zit er nu een aantal maanden in en gaat ook nog goed, maar hij moet het minimaal een jaar uithouden voor de proef geslaagd is.

Heb er ook weer een aantal tetra's bijzitten die het ook al weer een maand uithouden (de overgebleven helft dan 5 stuks).

barbabart    0

Ik had 80-100 guppies in mijn aquarium ivm het indraaien. Toen kwamen de piranhas erbij. Gedurende een maandje zijn ze gekilled. Voer nu iets meer (dat scheelt in aggressie en honger) Heb er 5 over die heel duidelijk afstand houden van de pir's.

Dark Shadow    5
Ik had 80-100 guppies in mijn aquarium ivm het indraaien. Toen kwamen de piranhas erbij. Gedurende een maandje zijn ze gekilled. Voer nu iets meer (dat scheelt in aggressie en honger) Heb er 5 over die heel duidelijk afstand houden van de pir's.

Zou een Pauwoogciclide het een tijd vol houden met Piranha's,omdat ik vroeger ook Een Pauwoogciclide heb gehad en toen ik de bak wou schoonmaken heeft die mij meermaals aangevallen,dus ook geen vredelievende vis.

Guest CombiChrist   
Guest CombiChrist
Zou een Pauwoogciclide het een tijd vol houden met Piranha's,omdat ik vroeger ook Een Pauwoogciclide heb gehad en toen ik de bak wou schoonmaken heeft die mij meermaals aangevallen,dus ook geen vredelievende vis.

KLIK smile.gif

desmoduci    0

KLIK smile.gif

Zouden Feyenoord en Ajax hooligans het een middagje uithouden, gezamelijk in het zelfde vak ? ook niet op een mooie voorjaarsdag als de zon schijnt en de vogeltjes fluiten ?

down.gif

KLIK smile.gif

Zouden Feyenoord en Ajax hooligans het een middagje uithouden, gezamelijk in het zelfde vak ? ook niet op een mooie voorjaarsdag als de zon schijnt en de vogeltjes fluiten ?

down.gif

Ligt eraan of ze honger hebben laughlong.gif

desmoduci    0

KLIK smile.gif

down.gif

Ligt eraan of ze honger hebben :laugh:

Ja, misschien dat een gezamelijke BBQ de sfeer er beter in houdt. death.gif

Sign in to follow this