Jump to content
Piranha-Fury | Alles wat je wilt weten over Piranha's

Question

Na nu alweer een tijdje te genieten van mijn Piranha bak vond ik 't tijd voor weer een nieuw project!

Ik had nog een juwel panorama 80 bak staan, en zat me al een tijdje te bedenken wat o wat ik hier nu eens in zou kunnen doen...

Ik had wel wat ideetjes want ik wilde iets aparts... zo heb ik zitten denken aan vlindervissen, of misschien een mooie zonnebaars...

Uiteindelijk is mijn keuze gevallen op de Axolotl.... :rockon:

Ten eerste omdat ze er erg leuk en apart uit zien, ten tweede omdat ze zi9ch erg thuis zullen voelen in deze bak en ten derde omdat ze niet al te moeilijk te houden zijn!

Afgelopen zaterdag ben ik dus wezen shoppen...

Als bodembedekker heb ik gekozen voor zand (dit omdat de Axo's nog wel eens de neiging schijnen te hebben om tijdens het eten per ongeluk een hap bodembedekking mee te nemen, en fijn grind zou dat misschien schade kunnen aanrichten aan de ingewanden. Grof grind zou dan nog een optie kunnen zijn, maar dat vind ik gewoon niet zo mooi, en zand wel :thumbup:

Verder had ik nog een mooi stuk wortelhout staan.

Nou hoeft een Axo-bak niet per se beplant te zijn, maar ik vind het toch mooier en bovendien is het toch beter voor de waterwaardes, en levert het wat beschutting voor de Axo's! Dus als beplanting heb ik gekozen voor Java-varen en aan de oppervlakte drijft er Waterpest.

Ik had nog een eheim 2213 potfilter staan, maar het schoepje was versleten en ratelde, bovendien warten de rubber afsluitringen en slangen verhard, dus deze heb ik vervanden door een tetratec 700 (met een extra lange uitstroompijp en iets groter uitgeboorde sproeigaatjes zodat er niet al te veel stroming is, want daar schijnen de Axo's niet van te houden)

Als lamp heb ik een sylvana Aquastar voor mooiere kleuren en plantengroei genomen (expres een gebruikte lamp genomen ivm een lagere lichtintensiteit)

Nu de Axo's nog (deze staan in bestelling! :D)

23 answers to this question

Recommended Posts

• 0
PYGO    6

oke,ben benieuwd hoe je projectje gaat verlopen!

klinkt iniedergeval interesant!!

greetzzz john :cheers:

• 0
Soleus    0

Lijkt me ook leuk.

Het zijn wel heel aparte diertjes.

Moeten deze ook zo'n CITES verklaring hebben? Want ik begreep dat ze bedreigde diersoort zijn.

• 0

Hey hallo!

Ondanks dat ze idd in het wild bedreigd zijn, zijn Axo's CITES-vrij, Dit komt omdat ze in gevangenschap ontzettend makkelijk na te kweken zijn. (ze worden ook veel voor de medische wetenschap nagekweekt dankzij hun ontzettend goede regeneratieve vermogens).

Ze zijn (mits nagekweekt, want er geld volgens mij wel een export-verobvanuit hun landen van herkomst) dus gewoon vrij verhandelbaal (

Edited by the Franpire

• 0
Soleus    0

wanneer verwacht je ze want ben echt benieuwd naar wat fototjes.

Het zijn geen echte salamanders toch?

Alhoewel ze er wel toe gerekend worden, blijft het een andere familie dan de salamanders. (zo begreep ik het)

Is het dan voor deze beestjes ook aan te raden om een stukje 'land' te maken in de bak?

grtz en succes ermee!

• 0

Krijg ze vandaag binnen!!!! En zaterdag komen de blinde grotvissen. :pfury:

Zal proberen zsm wat pics te uploaden ;)

De Axolotl (Ambystoma mexicanum) is als volgt ingedeelt:

Rijk: Animalia (Dieren)

Stam: Chordata (Chordadieren)

Klasse: Amphibia (Amfibie

Edited by the Franpire

• 0
berg    0

verandert die na die metamorfose ook nog van uiterlijk en gedrag?

• 0

Hey, na de metamorfose veranderen ze idd van zowel uiterlijk als gedrag...

De kieuwen verdwijnen natuurlijk, de poten worden steviger (nodig om zich op het land voort te bewegen en de staart wordt minder afgeplat.

Verder gedragen ze zich voor de metamorfose als volledig aquatiele dieren, en daarna gedragen ze zich als een gewone (vuur)salamander. (vaak zijn ze wel minder actief na de metamorfosen, en het schijnt dat ze dan ook minder goed eten....

Zo zien Axo's er uit in hun 'onderwatervorm':

Axolotl_EarthyGreetBig.jpg

tEYJD9RUfUCW.jpg

356603092004091556.jpg

axolotl_wildkleur.jpg

En zo zien ze er uit na de metamorfose:

Ambystoma-mexicanum-1.jpg

Ambystoma-mexicanum-2.jpg

• 0
Soleus    0

Ok leuke info! ik begin het best interessante beestjes te vinden.

Nog een vraag: hoe laat je ze dan metamorferen? Want ik begrijp van jou dat je dat zelf in de hand kunt houden.

Ben benieuwd naar de foto's!

• 0
fabulous    0

hey man vet deze heb ik hier in drachten volgens mij ook wel eens zien zitten

soort albino idee grappig man

• 0

Hey! Je kan het metamorfoseren enigzins beinvloeden. Wanneer ze behandeld worden met hormonen (Tyroxine) zullen veel Axolotls metamorferen. In sommige unieke gevallen doen ze dat uit zichzelf. De metamorfeerde Axolotl lijkt veel op de Mexicaanse ondersoort van de Tijger salamander, Ambystoma velasci. Maar ik ga dat niet doen, aangezien ze dan binnen korte tijd ten dode zijn opgeschreven

Die franjes zijn idd uitwendige kieuwen (dit is hun hoofdmanier van ademen, maar ze komen ook nog wel lucht happen, en ademen zelf een beetje door de huid)

Ik heb ze nu een tijdje, en 't zijn

Edited by the Franpire

• 0

Hey iedereen!

Mijn Axolotltjes zijn nu ongeveer 12 cm lang. (En ze zijn tot Axl en Kermit omgedoopt :p )

Zijn egt super leuk, en

post-10491-1202763543_thumb.jpg

post-10491-1202763561_thumb.jpg

post-10491-1202763575_thumb.jpg

post-10491-1202763590_thumb.jpg

post-10491-1202763603_thumb.jpg

post-10491-1202763628_thumb.jpg

Edited by the Franpire

• 0

Thanx Soleus! (gemaakt met mijn telefoontje!) :bowdown:

Ik ben

Edited by the Franpire

• 0
berg    0

zijn wel aparte beestjes ja

Maar waarom hebben weinig mensen ze met vissen dan? Hebben ze ook vis op het menu staan?

• 0

'T is niet zozeer dat vis op hun menu past, maar meer dat alles wat beweegt en in hun mond past w

• 0
Guest sonnie   
Guest sonnie

Ik hoorde dat je er visjes bij wilde hebben bij de axolotls..... ik waarschuw wel....de meeste mensen hebben inderdaad geen vissen erbij zitten, vanwege 1 feit....de franjers van de kieuwen kunnen worden aangevreten.....dus weet wat je erbij doet een visje dat graag op tubifex uit is...... ziet de franjers aan voor voer.

de franjers zullen naar alle waarschijnlijkhied niet meer terug groeien....

Ik heb er zelf 3, waarvan 1 kiewloos is, deze heeft alleen nog de stammen zeg maar......

Maar ik hoop voor je dat het goed gaat :D:D

Er zijn nog tal van andere soorten koudwater vissen....

• 0
Guest CombiChrist   
Guest CombiChrist

Heb je je axo's nog steeds, het viel me op dat de userbar uit je handtekening verwijderd is...